مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها
احكام شرعي
تفسير
تاريخ
كتابخانه
اعتقادات
مشاوره
ويژه ها
نماز
Toggle navigation
احكام شرعي
تفسير
تاريخ
كتابخانه
اعتقادات
مشاوره
ويژه ها
نماز
ارسال سوال
پاسخگويي آنلاين
▼
ساعت پاسخگوي احكام شرعي
20 الي 21:30 شب
10 صبح الي 11:30 ظهر
شما مي توانيد سوالات ديني خود را به سامانه «30001939» پيامك كنيد.
_
|
پاسخگويي آنلاين
(ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
پزشكان كمتجربه كه گاهى باعث ضرر مالى و جانى به بيمار مىشوند، آيا طبابت آنان از نظر شرعى اشكال دارد؟
آيا بيمارستان بدون اجازه يا وصيت ميّت، مىتواند از اعضاى بدن وى جهت حفظ جان انسانهاى مؤمن استفاده كند؟ در صورت فقدان وارث چه وجهى دارد؟ و در صورت وجود وارث و عدم اطلاع آنها چه وجهى خواهد داشت؟
حكم تماس دستهاى پرستار زن با بدن بيمار مرد چيست؟
بيمارى مبتلا به بيمارى مسرى و مهلك- مانند ايدز- است و پزشك معالج را عمداً يا غفلتاً از آن مرض آگاه نمىكند و پزشك در جريان معالجه، مبتلا به آن مرض مىشود و فوت مىكند. آيا بيمار مسئوليتى دارد؟
اگر به خاطر اورژانسى بودن بيمار و نبود زمان كافي جهت تعيين حسّاسيّت فرد به دارو، بيمار دچار عوارض شديد يا مرگ شود، آيا پزشك مسئول خواهد بود؟ اگر امكان تعيين حسّاسيّت دارو وجود نداشته باشد، آيا پزشك در صورت ايجاد عارضه مسئول است؟
اگر بدانيم يا احتمال دهيم كه نجات جان بيمار وابسته به مصرف داروهاى خاصّى است كه داراي عوارض زيادند و با تجويز پزشك، شخص دچار يك يا چند مورد از اين عوارض شود، آيا پزشك مسئول است؟
اگر پزشك بنا به اصرار بيمار، دارويى تجويز نمايد يا ساير اقدامات درمانى كه مضرّ است انجام دهد، در صورت ايجاد عارضه، مسئول كيست؟
اگر پزشك به علت فراموشى، بنا به حدس خود، سهواً دارويي غير مؤثر را تجويز كند كه بيمار را متحمّل هزينه بيهوده يا عوارض جانبى كند، در اين صورت آيا پزشك مسئول و مديون است؟ (در صورتى كه امكان ارجاع به متخصّص ديگرى نباشد)
اگر پزشك به علت فراموشى انواع و علايم بيمارىها، بيمارى شخص را تشخيص ندهد و نداند داروى مناسب چيست و در نتيجه اصلًا دارويى تجويز نكند، در صورتى كه بيمارى تشديد و يا منجر به مرگ گردد، اين پزشك در چه حدّى مسئول است؟
اگر در اثر كمبود امكانات تشخيصى كافى، تشخيص ممكن نگردد، در نتيجه مداواى لازم صورت نگيرد و بيمارى تشديد يا منجر به مرگ شود، آيا پزشك معالج مسئول است؟
اگر تشخيص بيمارى به درستى صورت گيرد، ولى داروى مؤثر در دسترس نباشد و يا بسيار گران باشد و بيمار قادر به تهيهى آن نباشد، آيا پزشك معالج ملزم به تهيهى آن دارو به هر طريق ممكن براى بيمار مىباشد؟
در برخى بيمارىها پزشك داروهاى مختلف را به ترتيب در مورد بيمار آزمايش مىكند اين داروها از يك طرف در افراد مختلف تاثير يكساني ندارد و از طرف ديگر، هر يك داراى عوارض خاصى هستند، آيا پزشك در قبال هزينهى اضافه يا عوارض داروها مسئول است؟
اگر بدانيم يا احتمال زياد دهيم كه بيمار در اثر بيمارى به زودى خواهد مرد، آيا مجازيم براى افزايش طول عمر وى (هر چند به مدت كوتاه) روشهاى درمانى خطرناك و پرعارضه را (مثل شيمى درمانى) براى وى تجويز كنيم؟
حكم انجام عمل جرّاحى در صورتي كه نتيجه آن مشخص نيست بر روي بيماري كه در شرف مرگ است چيست؟
در صورت عدم اطلاع بيمار و پزشك از باردار بودن بيمار، و به كارگيري روشهاى تشخيصى- درمانى مختلف را براى وى، در صورت ايجاد عارضه در مادر يا جنين، آيا پزشك معالج مسئول است؟
به طور كلى آيا جواب منفى خانم بيمار در مورد پرسش پزشك از حاملگى وى (چه خود بداند باردار است و به هر علتى نگويد و چه نداند كه باردار است) از پزشك معالج در قبال عوارض احتمالى، رفع مسئوليت مىكند؟
اگر پزشك از باردارى بيمار سؤال نكند و وى هم متذكر نشود، مسئوليت عوارض احتمالى به عهدۀ كيست؟
حكم استفاده از روش هاي تشخيص و درمان كه ممكن است براي بيمار عوارض داشته و وقت و مال او را هدر دهد، در صورتي كه با اطلاع بيمار باشد؟
اگر پزشك، سعى خود را در مداواى بيمار انجام دهد ولى بيمار بهبودى نيابد، آيا پزشك نسبت به هزينهى درمانى كه بيمار قبلًا پرداخته (حق ويزيت) مديون است؟
آيا دريافت حق طبابت، قبل از بهبود بيمارى (طبق روش مرسوم) صحيح است؟
كتابخانه