مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)

محمدبن حنفيه كه بود و آيا درست است كه بعد از امام حسين ادعاي امامت كرد؟

/UploadedData/1/Contents/images(5).jpg

 

محمد بن حنفيه پسر حضرت امير(ع) بود كه مادر وي خوله حنفيه مي‏ باشد و او به نام قبيله مادر خويش ملقب گشت به (حنفيه).

محمد بن حنفيه بعد از شهادت امام حسين و قيام مختار در سال 70 ه . ق از دنيا رفت و هيچ ربطي به مذهب حنفيه ندارد، بلكه حنفيه پيرو ابوحنيفه (نعمان بن ثابت بن زوطي) مي‏ باشند كه در سال 80 ه . ق به دنيا آمد و در سال150 ه . ق درگذشت و قبري كه در بغداد زيارتگاه اهل سنت است مربوط به وي مي‏ باشد، نه محمد بن حنفيه پسرحضرت علي(ع).

البته گروهي بعد از امام حسين(ع) قائل به امامت محمد بن حنفيه شدند كه به كيسانيه مشهورند ولي برخي ازمورخين قائلند اصل اين فرقه ساخته تحريف گران تاريخ است و وجود خارجي نداشته است. گروهي هم معتقدند كيسانيه بعد از مرگ او شكل گرفت و او هيچ‏گاه ادعاي امامت ننمود و همواره امام سجاد(ع) را به عنوان امام بعد ازحضرت سيدالشهدا معرفي مي‏ كرد.

 

پي نوشت:
تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج 3، ص 1211.

 

Parameter:2482!model&78 -LayoutId:78 LayoutNameالگوي داخلي+تاريخ+++++++