شديدترين امتحانات در عصر غيبت امام مهدي(عج)

يكى از حكمت ها و اسرار غيبت و پنهان زيستى امام مهدى (عج)، امتحان و آزمايش انسانها- به خصوص شيعيان- است. آنان در اين ابتلا و آزمون، بايد پايبندى و باور عميق خود به مهدويت و ميزان اخلاص و علاقه خود را نشان دهند. در غيبت امام مهدى (عج) شباهت هايى به ساير پيامبران وجود دارد؛ به ويژه آنكه آنها نيز داراى غيبت- كوتاه مدت يا طولانى- بودند. خداوند همان طور كه با غيبت پيامبران، امت آنان را آزمايش كرده است؛ مى خواهد امت اسلامى را نيز بيازمايد و شايد اين برابرى طول غيبت خاتم الاوصياء با غيبت مجموع پيامبران، براى اين باشد كه مى خواهد اين امت را با آزمايش هايى سخت تر از آزمون آنها، بيازمايد.
از روايات مختلف، به دست مى آيد كه مؤمنان در دوره غيبت، گرفتار آزمايش هاى بزرگى خواهند شد؛ چنانكه امت هاى قبلى نيز دچار آزمون ها و ابتلاهاى مختلفى بودند: («أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ») [1]؛ «آيا مردم گمان مى كنند، همينكه به زبان بگويند ايمان آورديم، دست از سر آنها برمى داريم و آزمايش نمى شوند؟ مردمى را كه قبل از ايشان بودند نيز آزموديم و خداوند مى داند كه چه كسانى راستگو و چه كسانى دروغگويند و در امتحان درست يا نادرست از آب درآيند ...».
از آنجايى كه غيبت طولانى مى شود، عده اى از مردم دچار ترديد، حيرت و ... مى شوند و از باور به ظهور منجى موعود، برمى گردند؟! بخشي از اين اين آسيب ها و عوامل مشكلزا در عصر غيبت، عبارت است از:
1. حيرت و سرگردانى؛ امام عسكرى عليه السّلام فرمود: «بدانيد كه فرزندم غيبتى خواهد داشت كه نادانان، در آن دچار سرگردانى مى شوند؛ و آنها كه براى ظهورش از پيش خود وقت تعيين مى كنند، به دروغگويى مى افتند» [2]. ابن عباس نيز گفته است: «پس از يك غيبت طولانى و حيرت ظلمانى، ظاهر مى شود» [3].
2. شك در حيات و زنده بودن حضرت؛ امام صادق عليه السّلام فرموده است: «... جداً مورد آزمايش قرار مى گيريد تا جايى كه مردم مى گويند: مهدى، مرده يا كشته شده است؛ اگر زنده است، پس كجا است و چه مى كند؟! چشمان مؤمنان بر او مى گريند و همچون كشتى طوفانزده، به اضطراب مى افتند؛ به جز كسانى كه خداوند از آنان پيمان گرفته و به دم الهى ياريشان كرده، كس ديگرى رستگار نخواهد شد»[4].
3. انحراف و برگشت از دين؛ يكى از ابتلائات و آسيب هاى دوران غيبت، برگشت عده اى از آيين الهى و ضعف و سستى در ديندارى و يگانه پرستى است.
امام كاظم عليه السّلام فرمود: «هنگامى كه پنجمين فرزند امام هفتم، از ديده ها ناپديد شد، از خدا بترسيد و به او پناه ببريد و در مورد دين و آيين خود، كسى شما را از دينتان منحرف نكند [؛ زيرا] براى صاحب اين امر غيبتى هست تا آنها كه به او عقيده دارند، از اعتقاد خود بازگردند»[5].
محمد بن مسلم و ابو بصير روايت كرده اند كه امام صادق عليه السّلام فرمود: «اين كار به سامان نمى رسد [و ظهور محقق نمى شود] مگر اينكه دو سوم مردم از دين برگردند؛ ما گفتيم: اگر دو سوم مردم از دين برگردند، ديگر چه كسى باقى خواهد ماند؟! امام عليه السّلام فرمود: آيا دوست نداريد در بين يك سوم باقى مانده باشيد؟»[6].
4. دشوارى حفظ ايمان؛ شدت ها و پيشامدهاى ناگوار و تحوّلاتى كه روى مى دهد، مردم را زير و رو كرده و حفظ ايمان و استقامت در اين راه را دشوار مى سازد و ايمان افراد در مخاطرات سخت واقع مى شود!
امام باقر عليه السّلام فرموده است: «بعد از غيبت و حيرت ظاهر مى شود؛ در اين دوران تنها كسانى بر دين خود ثابت مى مانند كه در ايمان خود، مخلص و با روح يقين همراه باشند و آنان كسانى اند كه خداوند از آنها درباره ولايت ما پيمان گرفته و در دل آنها، ايمان را مستقر ساخته و آنها را با روحى از خود تأييد كرده است»[7].
پي نوشت:
[1] عنكبوت، آيه 2 و 3.
[2] اثبات الهداة، ج 3، ص 482، ح 189.
[3] يوم الخلاص، ج 1، ص 346؛ الزام الناصب، ص 62.
[4] اثبات الهداة، ج 3، ص 473، ص 154.
[5] الغيبة النعمانى، ص 78؛ بحار الانوار، ج 51، ص 150؛ منتخب الاثر، ص 218.
[6] اثبات الهداة، ج 3، ص 510، ح 331.
[7] كشف الغمة، ج 3، ص 311؛ منتخب الاثر، ص 229.
رحيم كارگر، مهدويت؛ پيش از ظهور، ص125-131.