مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (0)

امتحان قبل از خلقت، چگونه قابل تصور است؟

/UploadedData/1/Contents/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%20%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%20%D8%B38_1.jpg

در زيارت حضرت فاطمه زهرا(س) آمده است : «السلام عليك يا ممتحنه امتحنك الله الذي خلقك قبل ان يخلقك ...» امتحان قبل از خلقت چطور تصور مي شود؟

بر اساس اعتقادات كلامي و مفاد روايات، ارواح معصومين ـ عليهم السلام ـ سال ها پيش از خلقت ابدان مطهره آن بزرگواران آفريده شده اند. چنان چه در زيارت شريفه جامعه كبيره كه از امام هادي ـ عليه السلام ـ نقل شده همه ما مي خوانيم: «خلقكم الله انواراً فجعلكم بعرشه محدقين حتي منّ علينا بكم فجعلكم في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه...».[1]

خدا شما را (به صورت) انواري آفريد و در اطراف عرش خودش قرار داد تا اين كه بر ما منت نهاد و شما را (به دنيا انتقال داد) و در خانه هايي قرار داد كه امر به رفعت اش فرمود و به ذكر نام خدا در آن فرمان داد. و بر اساس برخي روايات «نور فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را هزار سال پيش از آمدنش به دنيا آفريد»[2]
بنابر اين آن چه از زيارت آن بانوي مكرمه در روز يك شنبه كه به محضر آن حضرت عرض مي كنيم: «السلام عليك يا ممتحنة امتحنك الذي خلقك قبل ان يخلقك و كنت لما امتحنك به صابرة...»[3] (سلام بر تو اي آزمايش شده، آن كس كه تو را آفريد پيش از آن كه تورا خلق كند آزمودت و تو در آن آزمايش بردبار و شكيبا بودي) معلوم مي شود اين است كه آن بزرگوار از ناحيه خداوند متعال مورد آزمايش و امتحان قرار گرفته است پيش از آن كه خلق بشود يعني به دنيا بيايد آن هنگامي كه روح آن بانوي جليله نوري از انوار بوده و خداوند او را سال ها پيش از آفريدن بدن مطهرش آفريد و بر اساس روايات در اطراف عرش الهي جاي داشت.[4] و از آن جا كه خداوند متعال عالم به همه امور است، امتحان فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ به جهت اظهار مقام والا و جايگاه حقيقي آن حضرت صورت گرفته است و چون فلسفه عقلايي امتحان اينست كه استعداد و قابليت شخص مورد آزمايش معلوم شود به همين جهت مي بينيم خداوند متعال از باب اين كه خالق عقل مي باشد اين امتحان الهي را در مورد حضرت فاطمه ـ عليها السلام ـ به اجرا گذاشته و او را امتحان فرموده تا مستودع و حامل اسرار الهيه باشد و اين چيزي است كه مشيت و اراده الهي آن را در مورد حضرت صديقه طاهره اقتضا كرده است، و البته درك حقيقت آن فوق فهم بشر است لذا آن بانوي بزرگوار از اين امتحان كامياب و موفق در آمده به گونه اي كه مستحق لقب «صابره» شده است.
اين كه ماهيت اين امتحان و اين كه در چه موضوعي بوده و كيفيت آن چگونه بوده است بايد گفت كه حقيقت اين امور را فقط خدا و ائمه معصومين كه حاملان اسرار الهي اند مي دانند ولي با اين وجود «آن چه از روايات استفاده مي شود اين است كه آن حضرت در مورد تحمّل علم و دانش و امانت الهي مورد امتحان و آزمايش قرار گرفته و خداي متعال او را واجد صابر بر حمل علم و امانت الهي يافته و به همين جهت مستحق حمل اسرار ربّاني گرديده است».[5]
جابر بن عبد الله انصاري از ابي عبد الله ـ عليه السلام ـ نقل كرده است كه فرمود: (فاطمه زهرا) «زهرا ناميده شد زيرا خداوند متعال او را از عظمت خودش آفريد... به گونه اي كه خداي تعالي درباره ماهيت نور فاطمه به ملائكه مي گويد كه نص و صريح فرمايش خداوند اينست: آن (فاطمه) نوري از نور من است (كه) در آسمانم جا داده ام، از عظمت ام آفريده ام از صلب برترين پيامبرانم او را خارج كردم و از آن نور اماماني را كه امر مرا اقامه مي كنند و به حق من هدايت مي كنند، خارج گردانيدم، و آنان را جانشينان خودم در روي زمين بعد از انقضاء وحي ام قرار دادم».[6]


پاورقي ها:
[1] . شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 613، بحار، ج 99، ص 130.
[2] . مسعودي، فاضل، اسرار فاطميه، ص 54.
[3] . مسعودي، شيخ محمد فاضل، اسرار فاطميه، ص 54؛ مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي، ص 100.
[4] . همان.
[5] . مسعوي، شيخ محمد فاضل، ص 55.
[6] . همان، ص 83.

 مركز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات، حوزه علميه قم.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ اسرار فاطميه، محمد فاضل مسعودي.
2ـ شرح زيارت جامعه كبيره، سيد عبدالله شبر.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:4946!model&80 -LayoutId:80 LayoutNameالگوي داخلي+وِيژه ++++++