ساعت پاسخگوي احكام شرعي
20 الي 21:30 شب
10 صبح الي 11:30 ظهر
طبري[1] و شيخ مفيد،[2] كه هر دو گزارش عاشورا را از ابومخنف نقل ميكنند، و بعدها نيز طبرسي[3] (548ق)، خوارزمي[4] (568ق)، ابناثير (630ق)، سبط ابنجوزي و عمادالدين طبري،[5] هيچ مطلبي در گزارش اين واقعه، يعني رسيدن اهلبيت به كربلا در اربعين اول نياوردهاند. محدث نوري در اين باره ميگويد: «و نشود كه ايشان در سير خود به كربلا روند و جابر را ملاقات كنند و چند روزي عزاداري كنند و شيخ مفيد آن را در محل معتمدي نديده باشد، يا ديده و در اين مقام اشاره به آن نكند».[6] در اين باره بايد به پاسخهاي زير اشاره نمود: اولاً: نميتوان از عدم تصريح مورخان، انكار آنان و درنتيجه، عدم وقوع آن ماجرا را نتيجه گرفت؛ چراكه برخي از حوادث و قضاياي تاريخي در منابع تاريخي منعكس نشده است.[7] ثانياً: برخي از مورخان و انديشمندان، مانند بيروني و شيخ بهائي، به حضور اهلبيت در كربلا تصريح كردهاند. ثالثاً: شيوة شيخ مفيد در ارشاد، بهگونهاي است كه مقتضي حذف برخي از حوادث تاريخي است. اين امر يا به سبب گرايش وي به اختصارنويسي در اين كتاب است، و يا به اين علت است كه مبناي او در گزينش اخبار تاريخي، متواتر و يا دستكم مستفيض بودن روايات آن حادثه است، و احتمالاً چون خبر متواتر و يا مستفيضي در اين باره به دست وي نرسيده، از نقل آن خودداري كرده است.[8]
پي نوشت: ---------------------- [1]. طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص461. [2]. شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص122. [3]. طبرسي، اِعلام الوَري بأعلام الهُدي، ص250. [4]. خوارزمي، مقتل الحسين، ج2، ص82. [5]. عمادالدين طبري، كامل بهايي، ج2، ص302. [6]. نوري طبرسي، لؤلؤ و مرجان، ص153. [7]. چنانكه شيخ مفيد، خود از پرداختن به جزئيات جريان سقيفه و مسئلة بيعت با ابوبكر، به سبب شرايط حاكم بر آن زمان، خودداري كرده است (شيخ مفيد، الإرشاد، ج1، ص189) و يا در بخش مربوط به امام زمان (همان، ج2، ص339 به بعد)، نواب اربعه را معرفي نكرده است. [8]. ر.ك: قاضي طباطبايي، تحقيق دربارة اول اربعين حضرت سيدالشهدا، ص157.