گذرگاهي كه پيامبر(ص) از طريق آن به معراج رفت

سوره اسراء، آيه1: («سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ...»)[1]
معراج، مقدّس ترين سفر در طول تاريخ بشر است؛ مسافرش پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله)، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى، ميزبانش خدا، هدف آن ديدن آيات الهى، سوغاتى اش اخبار آسمان ها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از اين دنياى مادّى بوده است[2].
گذرگاه سفر معراج، «مسجد الاقصي» بوده است و به قرينه جمله («بارَكْنا حَوْلَهُ») منظور از آن بيت المقدس است. اين جمله بيانگر اين مطلب است كه مسجد الاقصى علاوه بر اينكه خود سرزمين مقدسى است اطراف آن نيز سرزمين مبارك و پر بركتى است و اين ممكن است اشاره به بركات ظاهرى آن بوده باشد، چرا كه مى دانيم در منطقه اى سرسبز و خرم و مملو از درختان و آب هاى جارى و آبادي ها واقع شده بود. نيز ممكن است اشاره به بركات معنوى آن بوده باشد، زيرا اين سرزمين مقدس در طول تاريخ كانون پيامبران بزرگ خدا، و خاستگاه نور توحيد و خدا پرستى بوده است.
بر اساس روايات، پيامبر يك سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، به آسمان ها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند.
پي نوشت:
[1] («سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»): پاك و منزّه است آن (خدايى) كه بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى كه اطرافش را بركت داده ايم شبانه بُرد، تا از نشانه هاى خود به او نشان دهيم. همانا او شنوا و بيناست.
[2] تفسير نورالثقلين. بحار، ج 18، ص 389.
علي دواني، تاريخ اسلام ازآغاز تا هجرت، ص142. تفسير نمونه و الميزان، ذيل آيه مباركه.