اولين كلاس درس انسان سازي و پاشنه آشيل آن

خانه، بايد اوّلين كلاس درس انسان سازى براى فرزندان باشد تا فرزندان تفاهم و محبّت و سازگارى و ايثار و گذشت و صميميّت را در آنجا فرا گيرند. هرگز شايسته نيست خانه محل دعوا و نزاع پدر و مادر باشد كه اين امر ضايع كردن اوّلين و مهمترين حقوق حتمى فرزندان است. آيا نخستين ظلم بزرگى كه به فرزندان شما رفته است از طرف خود شما نيست؟! آيا اساس و پايه ى بدبختى فرزندان و عاصى و طاغى شدن آنها به دست شما نبوده است؟!
پدر و مادران بايد كاملًا بيدار بوده و توجّه داشته باشند كه كوچكترين اعمال و رفتار آنها در منزل روى فرزندان آنها اثر مستقيم دارد. در حقيقت تكوين شخصيت فرزندان در محيط خانه است. اگر در اين مسئله ى مهم سستى نشان دهيم، دقيقاً مصداق آيه شريفه خواهيم بود كه مى فرمايد:
«قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ»[1]
«اى پيامبر بگو زيانكاران آنهايى هستند كه خود و خويشان (زن و فرزندان) را در قيامت به ضرر و زيان جاودان مى افكند. البته، اين همان زيانى است كه براى همه آشكار است.» [2]
آيات فوق مى فرمايد: اين زيانكاران، نه تنها سرمايه هاى هستى خويش را از دست مى دهند كه سرمايه وجود «اهل» خود را نيز از كف خواهند داد. در اينكه منظور از «اهل» چه كساني است، مفسرين سه احتمال مطرح نموده اند كه مفهوم خانواده و نزديكان در دنيا از همه مناسبتر به نظر مى رسد چرا كه افراد بى ايمان، اگر خانواده مومني داشته باشند آنها را در آخرت از دست خواهند داد و از آنها جدا مى شوند، و اگر همچون خودشان كافر باشند نه تنها سودى به حالشان نخواهد داشت بلكه مايه عذاب دردناكترى خواهند بود.[3] مولف تفسير الميزان نيز اگر چه اين احتمال را بهترين ندانسته، اما با توجه به ساير آيات آن را بعيد نيز نمي داند.[4]
پي نوشت:
[1] زمر/15.
[2] خانواده در اسلام، آيت الله مظاهري، ص51.
[3] تفسير نمونه، ج19، ص 409.
[4] ترجمه الميزان، ج17، ص 379.