چه اعمال و عباداتي ثواب بيشتري دارد؟
در اين باره روايات مختلفي از معصومين عليهم السلام نقل شده است. كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
1- ذكر خدا
پيامبر اكرم(ص) فرمود: بهترين و پاكيزهترين و بلندترين اعمال، كه شما را به عاليترين و بالاترين درجه قرب الهي مي رساند و بهترين چيزي است كه خورشيد بر آن مي تابد، ذكر و ياد خدا است.(1)
2- نماز
پيامبر اكرم(ص) در جاي ديگر فرمود: بهترين اعمال شما، نماز است، (2) كه نماز ذكر و ياد خدا است.
امام صادق(ع) مي فرمايد: هيچ عملي نيكي نيست مگر اين كه ثواب روشني در قرآن براي آن بيان شده، مگر نماز شب كه خداوند بزرگ، ثواب آن را به خاطر اهميت آن روشن نساخته و فرموده : هيچ كسي نمي داند ثوابهايي كه مايه روشنايي چشمان است، براي آن ها نهفته شده است.(3)
3- انتظار فرج
اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايد: «فَانَّ احَبَّ الْاعْمالِ الى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظارُ الْفَرَجِ».
حضرت على عليه السلام در يك جلسه چهارصد موضوع به يارانش تعليم داد كه براى دين و دنياى آنها مفيد بود (يكى از آن موضوعات اين بود): منتظر فرج باشيد . از رحمت الهى مأيوس نشويد، چون محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال انتظار فرج است» . (4)
4- ولايت اهل بيت، بهترين عمل
از امام صادق(ع) سوال شد: معناي «حي علي خير العمل » چيست و كدام عمل است ؟
فرمود : « خير العمل ، الولاية ؛ بهترين عمل ، ولايت ما اهل بيت است.»(5)
علامه بحرانى در كتاب غاية المرام ص 329 در تفسير آيه 89 الى 90 سوره نمل كه مى فرمايد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَع يَوْمَئِذ آمِنُونَ * وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهِهِمْ فِى النّارِ هَلْ تُجْزَوُنَ اِلاّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون ؛ يعنى كسانى كه در قيامت نيكوكار وارد محشر مى شوند پاداش بهتر از آن يابند و علاوه بر آن از هول و هراس قيامت در امان باشند . و كسانى كه بدكار و زشت كردار درآيند در آن روز به رو در آتش جهنّم افتند و اين كيفر و عقوبت جز سزاى اعمال آنان نخواهد بود.»
از ابراهيم بن محمد شافعى در كتاب فرائد السبطين از ابى عبدالله جدلى روايت كرده كه مى گويد: وارد شدم بر على(عليه السلام) فرمود: اى ابا عبدالله مى خواهى تو را از آن حسنه و ثوابى كه موجب بهشت و سيئه و گناهى كه موجب جهنّم مى شود و هيچ عملى از او پذيرفته نخواهد شد آگاه كنم؟
گفتم: آرى بفرماييد، فرمود: آن حسنه محبت ما اهل بيت و آن سيئه و گناه نيز، بغض و عداوت ما مى باشد.
بنابراين بهترين پاداش و اجر براى دوستان اهل بيت(عليهم السلام) در قيامت در امان بودن از عذاب الهى خواهد بود.
خداوند به موسى وحى فرستاد، آيا هرگز عملى براى من انجام داده اى؟ عرض كرد: آرى، براى تو نماز خواندهام، روزه گرفته ام، انفاق كرده ام، و به ياد تو بوده ام، فرمود: اما نماز براى تو نشانه حق است، روزه سپر آتش، انفاق سايه اى در محشر، ذكر، نور است، كدام عمل را براى من به جا آورده اى اى موسى؟! عرض كرد: خداوندا خودت مرا در اين مورد راهنمائى فرما»، فرمود: هَلْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً؟ وَ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً قَطُّ؟ فَعَلِمَ مُوسَى أَنَّ أَفْضَلَ الأَعْمَالِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّهِ؛
آيا هرگز، به خاطر من كسى را دوست داشته اى؟ به خاطر من كسى را دشمن داشته اى؟ اين جا بود كه موسى دانست: برترين اعمال، دوستى براى خدا و دشمنى براى خداست» (6)
5- سخت ترين كارها، بهترين است!
امير المؤمنين(ع) مي فرمايد: افضل الاعمال، ما اكرهت نفسك عليه؛ بهترين اعمال آن است كه نفس خود را به انجام آن - به رغم خواسته اش - وادار و اجبار سازي (7) يعني مالك نفس خويش گردي .آن را هر موقع و هر كجا كه ايمان و عقل مجاز دانسته اند، به حركت و فعاليت وادار سازي، نه اين كه نفس ديو صفت، مالك تو و نفس ملكوتي و انساني ات گردد.
و همچنين است « افضل الأعمال ، احمزها ; بهترين اعمال مشكلترين آنهاست.»(8)
6- ارزش و دشواري نيّت
امامان معصوم (عليهم السلام) فرموده اند: «نية المؤمن خير من عمله»(9) و يا : «أفضل الأعمال أحمزها»(10) نيّت روح عمل، و كار دشواري است. چون اصل كار را بسياري از انسانها انجام مي دهند ، امّا همه قدرت نيّت صحيح ندارند ؛ چرا كه :
اوّلاً: مي شود كار ناپسند را «قربة الي الله»، انجام داد. بنابراين، بايد كار، شايستگي نزديك ساختن انسان به خدا را داشته باشد ، داراي (حسن فعلي) باشد .
ثانياً : بايد كار، از «حُسن فاعلي» برخوردار باشد . در اين صورت اگر اين عمل از هر پيرايهاي منزّه باشد ، نيت آن بهتر از خود عمل است و البته اين بسيار دشوار است و به همين جهت هم نيّت ، بهترين اعمال است ؛ مثلاً، كسي كه كتابي مي نويسد ، طبيعتاً علاقه دارد كه نام او روي جلد آن نوشته شود؛ يا اگر كسي مسجد يا مؤسسه خيريهاي مي سازد ، علاقمند است كه نام او در چهره تابلو آن ثبت شود و يا در محافل برده شود و بعضي هم علاقه مندند كه نامشان برده نشود تا ديگران بگويند: او بدان حد رسيده كه حتي حاضر نشده مردم نامش را ببرند كه اين هم يك نوع رياست؛ يعني، گاهي انسان ريا مي كند و نمي داند كه رياكار است، كه البته اين رياي مرموزي است و كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و شيطان هم هر كسي را از راه مخصوص او فريب مي دهد . برخي هم براي اين كه ديگران نگويند فلان كس رياكاري مي كند كار خير را انجام نمي دهند كه در حقيقت ، سخن مردم انگيزه ترك كار خير، است .
7- سير كردن وسيراب كردن:
در بعضى از روايات نيز تصريح شده: اطعام گرسنگان به طور مطلق (هر چند مؤمن و مسلمان هم نباشند) از افضل اعمال است، چنان كه در روايتى از پيغمبر است: مِنْ أَفْضَلِ الأَعْمالِ عِنْدَ اللَّهِ إِبْرادُ الْكِبادِ الْحارَّةِ وَ إِشْباعُ الْكِبادِ الْجائِعَةِ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله بِيَدِهِ لا يُؤْمِنُ بِي عَبْدٌ يَبِيتُ شَبْعانَ وَ أَخُوهُ- أَوْ قالَ جَارُهُ- الْمُسْلِمُ جائِعٌ؛
يكى از برترين اعمال نزد خدا خنك كردن جگرهاى داغ است، و سير كردن شكمهاى گرسنه، سوگند به كسى كه جان محمّد در دست او است !بنده اى كه شب سير بخوابد و برادر- يا فرمود همسايه- مسلمانش گرسنه باشد، به من ايمان نياورده است»!. (11)
نتيجه
همه اعمال صالح، به نوعي بهترين عمل مي باشد به شرط اينكه همراه با اخلاص باشد. و به عبارت صحيح تر: شناخت درست و عمل به وظيفه همراه با اخلاص، از بهترين اعمال مي باشد.
پي نوشتها:
(1) محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج 90، ص 163.
(2) خيراعمالكم الصلوه، همان، ج 7، ص 97.
(3) تفسير نمونه، ج 17، ص 167. پ
(4) بحارالانوار، ج 10، ص 94.
(5) مستدرك الوسائل ، ج 4 ، ص 70
(6) سفينة البحار، ج 1، ص 199
(7) نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 1196، كلمات قصار، شماره 241
(8) بحارالانوار، ج 7، ص 191
(9) اصول كافي ، ج 2 ، ص 84
(10) بحار ، ج 67 ، ص 237
(11) بحارالانوار ج 74، ص 369