پيام سياسي
اسلام، ديني است كه بعد سياسي آن بسيار نيرومند است. احكامي كه جنبه اجتماعي و سياسي دارد و نقشي كه يك مسلمان در قبال موضوع حق و باطل بر دوش دارد و نيز اهميت مسئله حكومت و رهبري و دخالت مردم در سرنوشت اجتماعي خويش و نظارت بر روند كار حاكمان و مسئولان امور، گوشهاي از اين بعد را نشان ميدهد.
عاشورا حركتي انقلابي بر ضد انحرافات سياسي و ديني حاكم مستبد است و قيام سيدالشهدا سرشار از بار سياسي.
اسارت مردم در چنگ حكومت ظالمانه و تلاش براي رهايي آنان و سپردن زمامداري به «امام صالح» به قصد گسترش حق و عدل در جامعه گوشهاي از اين بعد رانشان ميدهد و حركت امام حسين (ع) و خاندان و يارانش جهت آگاهي بخشي به تودههاي مردم و ترسيم سيماي رهبر شايسته و افشاي چهره واليان بي دين و دنيا پرست و ستمگر است. گوشهاي ديگر از اين قيام عاشورا براي همه آنان كه حق طلب، عدالت خواه مبارزه، مدافع مظلوم، جهادگر در راه خدا، شهادت طلب، مصلح اجتماعي و آزادانديش و آزادهاند، پيام دارد و به گواهي تاريخ، بنيان بسياري از نهضتهاي ضد ظلم و مقاومتهاي در برابر تجاوز حركتهايي در راستاي تشكيل حكومت اسلامي كه بر درسهاي عاشورا استوار بوده است. اگر هويت سياسي و مبارزاتي قيام عاشورا براي جهانيان به خوبي ترسيم شود، در ميان انسانهاي آزاده و ملتهاي در بند و آزادي خواه،هواداران و شاگردان بسيار خواهد يافت.
عاشورا پاسخي به اين گونه سوالهاست كه حاكم شايسته كيست؟ صفات رهبر مسلمانان كدام است؟ وظيفه حكومت در قبال مردم چيست؟ مردم در جامعه اسلامي چه حقوق و چه وظايفي دارند؟ با نظام ستمگر چه بايد كرد؟ براي قيام مردمي چه زمينه هايي لازم است؟ دامنه امر به معروف و نهي از منكر تا كجاست؟ معيارها و مبناهاي ساختار سياسي جامعه چيست؟ ولايت و بيعت چه كسي لازم و تكليف آور است؟ و... مسائلي از اين دسته.
منبع:
پيامهاي جاويدان در حماسه امام حسين /علاء الدين شاهرخي