وجود سلام در نماز چه فلسفه اي دارد و چرا به جاي اين كه در اول نماز گفته شود در آخر نماز گفته مي شود؟

آخرين مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پيامبر اكرم(ص)، بندگان صالح و همه نمازگزاران است.
«تكبيرة الاحرام» اجازه ورود به نماز و«سلام» اجازه خروج از آن است.
درباره حكمت و فلسفه«سلام» مى توان به موارد زير اشاره كرد :
- يگانگى و همدلى مسلمانان:
نماز گزار وقتى در سلام نماز به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام مى دهد، احساس مى كند كه تنها نيست و يكى از آحاد امت بزرگ اسلام است و با مردان خدا، در هر جاى زمين، احساس همبستگى مى كند.
واژه سلام دو معنا دارد؛
1 - درود و تحيت و آرزوى سلامتى كامل براى مؤمنان،
2 - نام مقدس خداوند.
براين اساس؛ نمازگزار به اذن پروردگار، سلامتى و امن از عذاب را براى مؤمنان درخواست مي كنند.
امام صادق(ع) مى فرمايد:«معنى السلام فى دَبر كلّ صلاةٍ الامان»[1]؛« معناى سلام در آخر هر نمازى، امان است«؛ يعنى، اگر نماز را درحالى كه قلبش خاضع است به جاى آورد، از بلاهاى آخرت در امان خواهد بود»[2].
جلب رحمت الهى
امام على(ع) مى فرمايد:«السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» از خدا ترحم خواستن براى خود و همه بندگان است، كه اين خود سبب ايمن شدن از عذاب قيامت است»[3]
ياد آورى نام الهى
امام صادق(ع) فرموده است:«سلام، يكى از اسم هاى خدا است و اگر مى خواهى سلام نماز را به خوبى انجام داده و معنايش را ادا كنى، پس بايد از خدا بترسى و دين، قلب و عقلت را سالم نگه دارى و آن ها را به ظلمت گناه نيالايى»[4].
تلقين نيكى ها و شايستگى ها
يكى از درس ها و ثمرات نماز اين است كه هر نماز گزارى، در هر شبانه روز، پنج بار به خود تلقين مى كند كه از بندگان نيكوكار و شايسته خداوند است«السلام علينا و على عباد الله الصالحين». كسى كه نماز مى خواند، اگر به معناى اين جمله توجّه كند، وجدانش تحت تأثير قرار مى گيرد و سعى مى كند با پيام آن تلقين، مخالفت نكند و اعمال خلاف مرتكب نشود و خود را هر چه بيش تر به نيكوكاران، نزديك سازد.[5]
نماز گزار با سلام دادن، نشان مى دهد كه دوست دار و خيرخواه همه خوبان و نيكوكاران است و همواره آرزوى سلامتى آنان را دارد. اين مسأله باعث نزديكى قلب ها به هم و مستحكم تر شدن دوستى ها و برادرى ها است.[6]
گفتني است كه سلام فقط براى شروع و آغاز ديدار نيست؛ بلكه در فرهنگ و لغت عرب، به معناى خداحافظى نيز مى باشد. آنان زمانى كه از يكديگر جدا مى شوند، مى گويند:«سلام عليكم».
درباره«سلام آخر» نماز گفته شده است : انسان در نماز، ارتباطى وثيق با خدا برقرار و با ديگران قطع رابطه مى كند. اما در پايان نماز - كه بازگشت از معراج است - با خلق خدا ارتباط پيدا مى كند و در اين مرحله به مؤمنان و صالحان سلام و درود مى فرستد.
نمازگزار با«تكبيرة الاحرام» وارد نماز مى شود و چيزهايى براى او حرام مى گردد.اما سلام نماز براى اين است كه نمازگزار با آن، از نماز خارج شود. نمازگزار از ابتداى نماز تا آخر، كم كم حضورش پيش خدا، ملائكه و پيامبران زياد مى شود و«سلام» تحيت به پيامبران، مؤمنان و ملائكه اى است كه حاضر شده اند.
سلام، سلامتى بنده از آتش به وسيله نمازى است كه قبول شده و با نماز مقبول، ساير اعمال او هم پذيرفته مى شود. بنابراين پايان نماز جاى سلام، تحيت، سلامتى و شادمانى است؛نه ابتداى نماز. [7]
پي نوشت :
[1] - مصباحالشريعة، ص 95
[2] - محسن قرائتي، پرتويي از اسرار نماز، مركز فرهنگي درسهايي از قرآن، 1387 ش، هجدهم، ص 162
[3] - وسائلالشيعة، ج 6، ص 392
[4] - حضرت امام خمينى«ره»، آداب الصلاة، مؤسسهى تنظيم و نشر آثار امام خمينى (ره)، 1378 شمسى، هفتم، ص 399
[5] - رموز نماز، ص 83
[6] - مجتبي كلباسي، يكصد پرسش و پاسخ درباره نماز، ستاد اقامه نماز، پائيز 80 ش، چاپ نهم، ج 2، ص 27
[7] - همان، ص 33
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)