مقصود از «رجوع به مواقيت»، هنگامي كه صبي بعد از احرام، بالغ مي شود
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
در مناسك ص 9 مسئله 4 فرموده ايد «و اذا احرم (الصبىّ) فبلغ بعداحرامه ... ولكنّ الاحوط الرّجوع الى احد المواقيت و تجديد الاحرام» لطفاً به چند مورد سؤال جواب مرحمت فرمائيد: مقصود از (المواقيت) اگر مواقيت خمسه است ـ كه در اين صورت مربوط مى شود به عمره تمتع و ربطى به حج تمتع ندارد مضافاً كه اين صبى در احرام حج است و تجديد آن بايد در مكه معظمه باشد نه مواقيت؟ و اگر مقصود از مواقيت ادنى الحل است كه آن هم مربوط به عمره مفرده است نه حج ؟ و اگر حجش تبديل به حجّ افراد مى گردد بايد توضيحات بيشترى داده مى شد (كه وظيفه او حج افراد است) مضافاً بر اينكه صبىّ در حال احرام حج قبل از وقوف به مشعر چگونه مى تواند به آن مواقيت برود و عمره حج را درك نمايد (شبيه به فرض محال است) ـ ضمناً با رجوع به مسئله 166 نيز مسئله كاملاً حل نشد) لطفاً با شرح بيشترى بفرماييد وظيفه او حج تمتع است يا افراد و با چه نيتى حج را تمام نمايد؟ و اگر هيچ نتوانست برگردد و از محل بلوغ نيت را تبديل كرد آيا باز حج او تمتع است يا خير؟
موضوع مسأله كه محكوم است به احتياط به رجوع به أحد مواقيت ، صبىّ خارج به حجّ ندبى و بالغ بعد الأحرام و قبل المشعر است أعمّ از حجّ تمتع ـ كه شامل عمره تمتع هم مى شود ـ و حجّ قران و افراد . و مراد از مواقيت أعمّ است از مواقيت خمسه و محاذات مسجد شجره و دويره اهل (ميقات كسى كه منزل او دون مواقيت خمسه است) و جعرانه (ميقات حجّ قران و افراد است لِمن جاء مكه بعد السنتين و همچنين ميقات اهل مكه است فتوىً و احتياطاً). و مراد از بالغ بعد الأحرام و قبل المشعر خصوص بعد العرفات و قبل المشعر نيست ، بلكه اطلاق شامل مى شود بلوغ بعد از احرام از مسجد شجره را مثلاً تا بلوغ بعد العرفات و قبل المشعر و ندرت تمكن بعض افراد منافى اطلاق نيست . با توجّه به آنچه ذكر شد به ضميمه آنچه در مسأله (166) ذكر شده احتياط بجميع الوجوه ممكن العمل است و تبديل به افراد در مفروض مسأله جايز نيست و معناى احتياط واجب اين است كه غير متمكن از عمل باحتياط مذكور حجّ را تمام و سال بعد احتياطاً اعاده نمايد
پي نوشت:
پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله وحيد خراساني، احكام حج، كيفيت احرام، استفتاء
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر