مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (1)

فلسفه اركان نماز چيست؟

/UploadedData/1/Contents/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B24.jpg

(فلسفه اركان اصلي نماز مانند نيت، قيام، ركوع و سجود در نماز - جدا از بحث تعبدي آن - نمايانگر چيست؟ چه واقعيتي را مي خواهد نشان دهد؟)

تفاوت بين ركن و غير ركن در نماز اين است كه ركن اگر «عمدا» يا «سهوا»، كم  يا زياد شود، نماز باطل است و واجب غير ركني تنها اگر «عمدا» كم و زياد شود، نماز باطل است؛ ولي اگر سهوا كم و زياد شد نماز صحيح است. فلسفه اركان نماز عبارت است از:

فلسفه نيت:
عنصرى كه به عمل انسان، بها مى‏ دهد، نيت و انگيزه و هدف اوست. از همين رو، در آيات قرآن، كلمه«فى سبيل الله، فراوان به كار رفته (70 بار) و اين هشدارى است كه انسان ها مواظب اعمال و نيّات خود باشند كه در راه خدا باشد، نه براى غير خدا يا انگيزه‏ هاى نفسانى، مانند جاده خطرناكى كه تابلوهاى هشدار دهنده فراوانى در آن نصب مى‏ كنند، بندگى خدا راهى است كه لغزشگاه هاى فراوانى دارد و اين همه تأكيد، هشدار براى دورى از انحراف‏ ها است. بخصوص در عبادات، كه بدون«قصد قربت» و نيّت خدايى ارزش ندارد. نيّت ركن عبادت است. اگر عملى بدون نيّت انجام شود، يا نيّت غير خدايى داشته باشد، باطل است. نيت، اصل و اساس عمل است. مقدس ‏ترين كارها بخاطر نيت بد فاسد مى ‏شود و ساده‏ ترين كارها، با نيّت خوب، ارزشى بسيار پيدا مى‏ كند.
نيّت خدايى، عامل جذب الطاف الهى است. هر كه در راه خدا تلاش كند خداوند هم راه هاى خودش را به او مى‏ نماياند:«و الذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا» [1]. و نيت شرط قبولى عمل است. امام صادق(ع) از قول خداى متعال نقل مى‏ كنند و مى‏ فرمايند:« لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا كَانَ خَالِصاً»[2]؛«جز آن چه را خالص براى من مى‏ باشد، نمى‏ پذيرم» [3].

فلسفه تكبيرة الاحرام:

چون به واسطه گفتن اين تكبير، چيزهايي مانند خوردن و آشاميدن و خنده كردن و پشت به قبله نمودن حرام مي شود، اين تكبير را «تكبيرة الاحرام» مي گويند.

فلسفه قيام:
حقيقت قيام عبارت از ايستادن در پيشگاه پروردگار براي اداء حق عبوديت و بندگي او ... و بداند كه در فرداي قيامت او را در پيشگاه ذات اقدس خود ايستادني است كه چگونگي آن را اين ايستادن تعيين مي كند و لذا سزاوار است كه انسان آن چه در توان دارد در تصحيح قيام نماز خود، به كارگيرد... .[4]

فلسفه ركوع:
ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‏ ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد.
حضرت علي عليه السلام در بيان فلسفه چنين حالتي در ركوع مي فرمايد:«معناي كشيدن گردن در ركوع اين است كه در ايمان به خدا استوارم، اگر چه گردنم زده شود، و معناي سر برداشتن از ركوع و گفتن ((سمع الله)) اين است كه حمد و ثناي ما را مي شنود، آن خدايي كه مرا از نيستي و عدم به وجود آورده است.»[5]

فلسفه سجده:
سجده، نشان تذلّل و خاكسارى در برابر خداوند و عالى‏ ترين درجه عبوديت است. انسان با سجده، خود را هم رنگ با هستى مى‏ كند« و للّه يسجد ما فى السموات و الارض» [6].
سجده بهترين حالتي است كه انسان به خدا نزديك مي شود. سجده، رمز دوران هاي چهارگانه زندگي انسان است.
علي (ع ) مي فرمايد: سجده اول، يعني اين كه از خاكم، سر برداشتن رمز زندگي دنيايي است. سجده دوم، رمز مردن و به خاك خفتن است، سربرداشتن از سجده دوم، رمز محشور شدن است [7].
و اين كلام اميرالمومنين عليه السلام مضمون اين آيه است كه:« مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‏»[8]؛« ما شما را از خاك آفريديم و به خاك بر مي گردانيم و بار ديگر از خاك، بيرونتان مي آوريم.»

پي نوشت :
[1] - عنكبوت (29)، آيه 69
[2] - بحارالأنوار، ج 67، ص 243
[3] - قرائتى، محسن؛ پرتوى از اسرار نماز، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، چ هجدهم، 1387، ص 115 و 116
[4] - حاج ميرزا جواد ملكي تبريزي، اسرار الصلوه، انتشارات پيام آزادي، 1363، ص 323
[5] - بحارالأنوار، ج 81، ص 253
[6] - نحل (16)، آيه 49
[7] - بحار، ج 82، ص 139
[8] - طه (20)، آيه 55
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

اخلاق امام باقر امام رضا امام زين العابدين امام صادق
امير المومنين بهشت جابر بن عبدالله انصاري حديث حضرت ابراهيم
حكمت روزه شفاعت قرآن قرض
قنوت قيامت گناه مقام محمود مومن
نماز نماز شب نماز شفع نماز وتر وضو
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:11683!model&81 -LayoutId:81 LayoutNameالگوي داخلي+نماز+++++++