طلاي مسكوك كه مقدار آن بيش از حدّ نصاب مىباشد و چندين سال است زكات آن داده نشده، آيا نسبت به تأخير در پرداخت زكات سالهاى گذشته، اشتغال ذمّه است يا فقط معصيت كرده و با پرداخت زكات فعلى، تدارك مىشود؟
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
طلايى است مسكوك كه مقدار آن بيش از حدّ نصاب مىباشد و چندين سال است زكات آن داده نشده است، آيا نسبت به تأخير در پرداخت زكات سالهاى گذشته، اشتغال ذمّه است يا فقط معصيت كرده و با پرداخت زكات فعلى، تدارك مىشود؟ اگر از چهل دينار يك دينار را بايد بدهد، در صورتى كه به پول رايج، به قيمت در آورده و پرداخت نمود و آن يك دينار در ملك او باقى ماند، آيا بازهم نصاب زكات، نسبت به چهل دينار باقى است؟ پس از پرداخت زكات، اگر در سالهاى بعد، بقيه طلا كه بازهم بيش از حدّ نصاب است باقىمانده، آيا مجدّداً مشمول حكم زكات مىشود؟
ج. نصاب اوّل طلاى مسكوك كه بيست مثقال شرعى است، اگر زكات آن- كه نصف مثقال شرعى است- پرداخت نشده تا چند سال فقط يك زكات بر او است. و اگر پرداخت شد و از عين و به قدر نصاب نماند، چيزى بر آن نيست و اگر از قيمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقى است، بايد در سالهاى آينده زكات همان قدر نصاب را بدهد و تكرار نمايد. و اما اگر بيش از نصاب داشت، در هر سال تكرار مىشود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در اين سالها اداى زكات نكند. فقط غلّات اربعه، اگر زكات آنها داده شد، ديگر، در سالهاى ديگر اگر چه نصاب، باقى باشد زكات نيست.
پي نوشت :
استفتاءات ( آيت الله بهجت )؛ ج 2، احكام زكات، اشيايي كه به آن ها زكات تعلق مي گيرد، س 3221.
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر