شيوه ي تداعي - معاني در تربيت ديني چيست و چگونه ميتوان از آن استفاده كرد؟
شيوه ي تداعي - معاني در تربيت ديني چيست و چگونه ميتوان از آن استفاده كرد؟
تداعي - معاني، يعني همراه شدن آموزش با يك خاطره كه اين خاطره ميتواند خوشايند يا ناخوشايند باشد. پدري ممكن است هنگام آموزش نماز، آن را با تنبيه بدني يا داد و فرياد همراه كند. در اين صورت، هرگاه نوجوان، تنبيه بدني شود يا داد و فرياد بشنود، نماز در ذهنش تداعي خواهد شد و هرگاه كسي از نماز بگويد، تنبيه بدني را به ياد خواهد آورد؛ بدين سبب خواهد كوشيد هرگز به نماز نينديشد.
پدري ديگر، هنگام هديه دادن يا خاطرههاي خوش ديگر، فرزندش را به نماز ميخواند. از اين پس، هرگاه نوجوان به نماز بينديشد، خاطرههاي خوش او تداعي ميشود و هرگاه خاطرههاي خوشي برايش پيش آيد، نماز را به ياد مي آورد؛ پس ناخودآگاه از شنيدن واژه ي نماز لذت ميبرد و به سوي نماز كشيده خواهد شد.
توصيه ميشود آموزش ارزشهاي ديني را با خاطرههاي خوش همراه كنيد. اولياي محترم مدارس نيز به خوبي نميتوانند از شيوهي تداعي - معاني استفاده كنند. زماني كه در حضور تعداد بسياري دانشآموز، به دانشآموزي درسخوان جايزه ميدهيد، بهترين موقعيت، براي القاي درگوشي ارزشها است؛ زيرا او بهترين موقعيت و شيرينترين خاطره را سپري ميكند، و هيچ گونه مقاومتي نخواهد داشت. اردوهاي دانش آموزي، بهترين موقعيت است؛ البته بدان شرط كه در القاي مطالب ديني زياده روي نشود.