شخصى از اول ماه رمضان تا بيست و هفتم ماه را در وطن خود (بندر ديّر) روزه گرفته و در صبح روز بيست و هشتم به دبى مسافرت كرده و ...
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
شخصى از اول ماه رمضان تا بيست و هفتم ماه را در وطن خود (بندر ديّر) روزه گرفته و در صبح روز بيست و هشتم به دبى مسافرت كرده و در روز بيست و نهم به آن جا رسيده و متوجه شده كه در آن جا عيد اعلام شده است، او اكنون به وطن خود برگشته، آيا قضاى روزه هايى كه از وى فوت شده، واجب است؟ اگر يك روز قضا نمايد، ماه رمضان نسبت به او بيست و هشت روز مى شود و اگر بخواهد دو روز قضا كند، روز بيست و نهم در جايى بوده كه در آن جا عيد اعلام شده بود، اين شخص چه حكمى دارد؟
جواب:
اگر اعلان عيد در روز بيست و نهم در آن مكان، به نحو شرعى و صحيح باشد، قضاى آن روز بر او واجب نيست، ولى با فرض اين كه افق دو محل يكى بوده اين امر كشف مى كند كه يك روز روزه در اول ماه از او فوت شده، لذا واجب است قضاى روزه اى را كه يقين به فوت آن دارد، به جا آورد.
پي نوشت:
آيت الله خامنه اي، اجوبة الاستفتائات، احكام روزه، س825
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر