مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (0)

عاقبت غيرمسلمان -كه اهل نماز نيستند- در قيامت چه مي شود؟

/UploadedData/1/Contents/%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%861.jpg

(تكليف اين همه غير مسلماناني كه نماز نمي خوانند چه مي شود؟ آيا خداوند به خاطر اين كه نماز نمي خوانند آن ها را عذاب مي كند و حال آن كه در بين آن ها افرادي هستند كه به بشريت خدمت كرده اند مثل مخترعين و دانشمندان و پزشكان؟)
 
در برابر اين پرسش سه رويكرد وجود دارد:

يك- انحصارگرايي سخت گيرانه
بر اساس اين گمانه در ميان همه اهل زمين تنها پيروان دين و مذهب و فرقه واحدي اهل نجات و رستگاري اند. به عنوان مثال تنها مسلمان شيعه دوازده امامي پايبند به همه اصول مذهب و احكام شريعت امكان رستگاري دارد و ديگران همه نارستگارانند. چنين نگرشي نه مبناي خردپذيري دارد و نه با منطق اسلام سازگار مي باشد. از نظر عقلي اين گمانه مغاير با اصل غلبه خير بر شر است و از نظر ديني با غلبه رحمت خدا و هدف اساسي خلقت انسان و ملاك ها و معيارهاي رستگاري و نارستگاري ناسازگاري دارد.[1]

دو- تكثر گرايي نجات
بر اساس اين گمانه، همه پيروان اديان اهل نجات و رستگاري اند. به عبارت ديگر شرط نيك فرجامي فقط دين داري است و بس، امّا اين كه كدامين دين را برگزينيم هيچ نقشي در اين زمينه ندارد. اين گمانه مبتني بر پلوراليسم دين است كه بطلان و ناراستي آن از نظر عقل و دين مورد بررسي واقع شد.[2]

سه- قرآن و نجات گرايي اعتدالي
قرآن در باب نجات نه سخت گيري انحصارگرايانه را بر مي تابد و نه كثرت گرايي حق و باطل يكسان انگار را. در نگاه قرآن كفر و انحراف از دين حق دو گونه است:
1- كفر عناد و لجاجت (جحود)؛ كسي كه اصطلاحا به جاهل مقصر و كافر معاند معروفند. يعنى اسلام به آن ها رسيده و آنان به حقانيت آن پى برده اند امّا با لجاجت و سركشى حاضر به پذيرش حق نيستند. اين گونه افراد كافر، معاندند و مستحق عذاب دوزخ مى باشند.
2- كفر جهالت و ناداني؛ چنين كفري اگر ناشي از تقصير و كوتاهي عمدي شخص نباشد، بلكه صاحب آن از سويداي دل جوياي حقيقت و پيرو آن در حدي كه با آن آشناست باشد و با قلب سليم و تسليم قلبي در برابر حق، خدا را ملاقات كند؛ خداوند او را معذب نمي سازد؛ چرا كه عذاب خدا تابع حجّت هايي است كه بر بندگان تمام كرده و واكنش هاي منفي آگاهانه و حق ستيزانه آن ها در برابر حجج الهي. قرآن ضمن آن كه تنها دين حق و صراط نجات را آيين اسلام مي داند به نكات مهمي در كنار اين مسئله پيرامون شرايط نجات و رستگاري اشاره مي كند از جمله: درباره قيامت مي فرمايد:
«يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ»[3]؛«در آن روز كه مال و فرزندان سودى نمى ‏بخشد، مگر كسى كه با قلب سليم به پيشگاه خدا آيد!»
و از طرف ديگر قرآن مي فرمايد:«وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»[4]؛«و ما هرگز(قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آن كه پيامبرى مبعوث كرده باشيم(تا وظايفشان را بيان كند.)»
و در جاهاي ديگر قرآن يادآور شده است كه:«إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ»[5]؛«زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى ‏كند!»

از آن چه گذشت روشن مي شود كه سعادت اخروي در گرو عوامل متعددي است از جمله:
- حسن فعلي يا گزينش راه درست،
- حسن فاعلي يعني سلامت و پاكي درون و تسليم امر حق بودن،
- برقراري حجّت الهي و چگونگي برخورد و واكنش هاي انسان در برابر آن.
انگاره فوق خردپذير ترين انگاره است؛ در اين انگاره از سويي مسئوليّت انسان در جستجو و گزينش راه حق محفوظ است و از ديگر سو هيچ انساني صرفا به جهت عدم دست يابي غير ارادي به راه حق و حقيقت مورد عذاب و شقاوت قرار نمي گيرد. بنا بر اين كساني كه پس از آگاهي از حق و آشكار شدن چهره اسلام، بر شرايع گذشته به ويژه با تحريفاتي كه در آن ها رخ داده باقي بمانند، از آنان پذيرفته نيست و از زيان كاران خواهند بود:«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ»[6]؛«و هر كس جز اسلام(و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيان كاران است.»
مگر در مورد جاهلان قاصر كه حكم آنان با خداست و به تناسب حسن فاعلي و حسن فعلي شان اميد به لطف و عنايت الهي در مورد آنان وجود دارد.

پي نوشت :
[1] - جهت آگاهي بيش تر بنگريد: شهيد مطهري، مجموعه آثار، ج 1، صص 288-285، تهران، صدرا
[2] - همان، صص 285- 280
[3] - (26) الشعراء : 88-89
[4] - (17) الإسراء : 15
[5] - (9) التوبة : 120
[6] - (3) آل‏عمران : 85
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)
امام باقر امام صادق امام علي توحيد سجده
سيدالشهدا شهادت شيعه علامه اميني كربلا
كعبه
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:18602!model&81 -LayoutId:81 LayoutNameالگوي داخلي+نماز+++++++