مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (0)

با توجه به حضور اهلبيت در كربلا، چرا جابر نخستين زاير شمرده مي‌شود؟

/UploadedData/1/Contents/636458285692276240.jpg

با توجه به گزارش‌هاي موجود در منابع و بر اساس آن‌چه از ظاهر سخن ا‌بن‌طاووس برمي‌آيد، جابربن عبدالله انصاري زودتر از اهل‌بيت به كربلا رسيده است. وي در اين باره مي‌نويسد:
فوصلوا الي موضع المصرع، فوجدوا جابر ‌بن ‌عبدالله الانصاري وجماعة من بني ‎هاشم ورجالاً من آل رسول‌‌ الله قد وردوا لزيارة قبر الحسين(ع)، فوافَوْا في وقت واحد، وتلاقوا...؛[1] پس به محل واقعه رسيدند و جابر‌بن‌عبدالله انصاري و گروهي از بني‌هاشم و افرادي از خاندان رسول ‌خدا(ص) را در آنجا مشاهده كردند كه براي زيارت قبر امام حسين آمده بودند. پس در يك زمان به هم رسيدند و همه باهم شروع به گريه و ناله كردند.
گويا برخي انديشمندان همچون محدث نوري از عبارت «فَوافَوْا في وقت واحد»، ‎هم‌زماني ورود اهل‌بيت با جابر به كربلا را برداشت كرده اند؛ درحالي‌كه با ملاحظة دو تعبير «فوصلوا» و «فوجدوا»، روشن مي‎شود كه تعبير «فوافَوْا...» ناظر به اجتماع آنان براي گريه و عزاداري در يك زمان است، نه هم‌زماني حضور آنان در كربلا. بنابراين مي‌توان گفت جابر پيش‌ از همه به كربلا رسيده است و سپس گروهي از بني‎هاشم به او پيوسته‌اند و سرانجام اهل‌بيت امام حسين(ع) وارد كربلا شده‌اند.[2]
 
پي نوشت: -------------------------
[1]. سيدبن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَلي قَتْلَي الطُّفُوف، ص225.
[2]. ر.ك: قاضي طباطبايي، تحقيق دربارة اول اربعين حضرت سيدالشهدا†، ص275ـ276.
اسيران حسين دمشق سر امام سر سيد الشهدا
سر شهدا سرها سرهاي شهدا شام كوفه
همراه شدن همراهي
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:9369!model&78 -LayoutId:78 LayoutNameالگوي داخلي+تاريخ+++++++