آيا با ترك نماز، چيزي از دست مي دهيم؟ آثار و نتائج ترك نماز چيست؟

ترك نماز، كوتاهي در مهم ترين دستور الهى و انجام ندادن بزرگ ترين وظيفه و برنامه زندگى است. ترك نماز، ناشكرى، ناسپاسى و كفران نعمت هاى الهى و برداشتن عمود و ستون دين است؛ زيرا نماز پايه دين است.
ترك نماز و عبادت، باعث مى شود كه آفرينش و زندگى انسان، بيهوده و لغو جلوه كند؛ در حالى كه عبادت است كه انسان را به هدف آفرينش رهنمون مى شود. ترك نماز و نيايش، موجب ترك لذّت بخش ترين حالات انسان است.
ترك نماز آثار و نتايج شوم فراوانى دارد؛ كه در پاسخ به اين سوال به گوشه هايي از اين آثار شوم مي پردازيم:
يك - دور ماندن از امان
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِه»[1]؛«كسي كه نماز را عمدا و بدون علّت ترك كند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود.»
دو - سبب تسلّط شيطان
امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش از امير مؤمنان (ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمود:«شيطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله مي گيرد تا زماني كه نمازهاى پنجگانه اش را در وقتش به جا مي آورد. پس هرگاه آن ها را ضايع كرد بر او جرات پيدا مي كند و او را بر گناهان بزرگ وارد مي سازد.»[2]
سه – نابود شدن اعمال خوب
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ»[4]؛«كسي كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.»
چهار- از بين رفتن فاصله كفر و ايمان
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:« بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلَاةِ»[5]؛«فاصله كفر و بندگي ترك نماز است.»
پنج - مورد لعن تمامي كتب آسماني و ملائكه و پيامبر خدا (صلّي الله عليه و آله)
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«تارك الصلاة ملعون في التوراة ملعون في الانجيل ملعون في الزبور ملعون في القران ملعون في لسان جبرئيل ملعون في لسان ميكائيل ملعون في لسان اسرافيل ملعون في لسان محمد»[6]؛«ترك كننده نماز در تورات و انجيل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و محمّد (ص) ملعون است.»
شش - مردن به ديني غير از دين اسلام
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«مَنْ تَرَكَ صَلَاةً لَا يَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا يَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِي أَ يَمُوتُ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً أَوْ مَجُوسِيّا»[7]؛«كسي كه نماز را ترك كند، در حالي كه اميد به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نيز نمي ترسيده، پس باكي نيست كه يهودي بميرد، يا نصراني، يا مجوسي.»
هفت - ترك نماز برابر است با كفر
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«من ترك الصلوة متعمدا فقد كفر»[8]؛«هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزيده است.»
در روايت ديگرى آمده است: عبيد بن زرارة مى گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم: گناهان كبيره كدام اند؟ آن حضرت فرمود: گناهان كبيره در نوشتار على بن ابى طالب (ع)، هفت چيز است: كفر به خداوند، كشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال يتيم به ناحق، فرار از جهاد و تعرب بعد از هجرت.
عبيد مى گويد: از امام پرسيدم: يك درهم از مال يتيم خوردن، بزرگ تر است يا ترك نماز؟ حضرت فرمود: ترك نماز. عرض كردم: شما ترك نماز را از گناهان كبيره به حساب نياورديد. حضرت فرمود: اولين چيزي كه از گناهان كبيره برايت گفتم چه بود؟ عرض كردم: كفر به خداوند. فرمود: همانا تارك نماز كافر است.[9]
هشت - اگر اقامه كنندگان نماز نبودند بي نمازها در دنيا هلاك مي شدند.
امام صادق - عليه السّلام -:«إِنَّ اللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لَا يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ الصَّلَاةِ لَهَلَكُوا»[10]؛« همانا، خداوند به وسيله شيعيان نمازگزار ما از شيعيان بي نماز ما (بلا را) دفع مي كند، ولي اگر همه تارك نماز بودند هر آينه همه هلاك مي شدند.»
نه - لعن خدا بر تارك الصلوة
حضرت علي - عليه السّلام -:« اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّدا»[11]؛«خدايا لعنت كن كسي را كه عمدا نماز را ترك كند.»
ده - مطرود اسلام و مسلمين
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:«من اعان تارك الصلوة بلقمة او كسوة فكانما قتل سبعين نبيا اولهم ادم و اخرهم محمد»[12]؛«كسي كه ترك كننده نماز را به دادن طعامي يا لباسي ياري كند، مثل اين است كه هفتاد پيغمبر را كشته، كه اول آن ها آدم، و آخر آن ها محمّد (ص) است.»
يازده - به دست آوردن زيان و خسران آخرت
عبيد بن زرارة مي گويد: از امام صادق (ع) از سخن خداي عزّ و جلّ«هر كس به ايمان كافر شود به تحقيق عملش نابود شده و او در آخرت از زيانكاران است»[13] پرسيدم، فرمود: ترك كردن نماز است چنان نمازي كه به آن اقرار كرده است.»[14]
دوازده - بي بهره از اسلام
امام صادق - عليه السّلام -:« َ لَا حَظَّ فِي الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَكَ الصَّلَاة»[15]؛«تارك نماز، حظ و بهره اي از اسلام ندارد.»
سيزده – از بين رفتن دين
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله -:« فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَه»[16]؛«كسي كه عملا نمازش را ترك كند، به تحقيق كه دينش را منهدم كرده است.»
در روايت آمده كه سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پيامبران- كه درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصياء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله پرسيد: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى كه نماز را سبك بشمارند، چيست؟ فرمود: اى فاطمه، هر كس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبك بشمارد، خداوند او را به پانزده مصيبت گرفتار مى نمايد: شش چيز در سراى دنيا، و سه چيز هنگام مرگ، و سه چيز در قبرش، و سه چيز در قيامت هنگام بيرون آمدن از قبر.
مصيبت هايى كه در دار دنيا بدان مبتلا مى گردد عبارتند از:
1- خداوند، خير و بركت را از عمر او بر مى دارد.
2- خداوند، خير و بركت را از روزى اش بر مى دارد.
3- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرمايد.
4- در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمى شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6- هيچ بهره اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى كه هنگام مرگ به او مى رسد بدين ترتيب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد.
2- گرسنه مى ميرد.
3- تشنه جان مى سپارد، به گونه اى كه اگر آب تمام رودخانه هاى دنيا را به او بدهند، سيراب نگشته و تشنگى اش بر طرف نخواهد شد.
و مصيبت هايى كه در قبرش بدان گرفتار مى گردد بدين قرار مى باشد:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پريشان نموده و از جايش بر كند.
2- خداوند گور را بر او تنگ مى گرداند.
3- قبرش تاريك مى شود.
و مصائبى كه در روز قيامت، هنگام بيرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا در حالى كه مردم به او مى نگرند، او را به رو بر زمين بكشد.
2- سخت از او حساب مى كشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدي ها پاكيزه اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناكى خواهد بود.[17]
پي نوشت :
[1] - عيون أخبارالرضا(ع) ج 1، ص 285
[2] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 230
[3] - حقى بروسوى اسماعيل، تفسير روح البيان، بيروت، بى تا، ج10، ص 505
[4] - بحارالأنوار، ج79، ص 202
[5] - بحارالأنوار، ج79، ص 202
[6] - الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص 294
[7] - بحارالأنوار، ج79، ص 202
[8] - عوالي اللآلي، ج2، ص 224
[9] - الكافي، ج2، ص 278
[10] - الكافي، ج2، ص 451
[11] - مستدرك الوسائل، ج3، ص 91
[12] - جامع الأخبار، ص 74
[13] -« وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ» مائدة (5)، آيه 5
[14] - بحارالأنوار، ج79، ص 219
[15] - بحارالأنوار، ج79، ص 232
[16] - بحارالأنوار، ج79، ص 202
[17] - فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 22 - ادب حضور، ص 62
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)