به گمان اين كه شهري وطن دومم محسوب مىشود، نماز و روزۀ خود را مانند وطن بجا مىآوردم
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
اين جانب از سال 1354، يك سال در شيراز و چند سال هم در تهران تحصيل كردهام؛ با توجه به اين كه حد اقل براى چهار سال در تهران خواهم بود و به علّت روشن نبودن مسألۀ «وطن دوّم»، به گمان اين كه تهران وطن دوم محسوب مىشود، نماز و روزۀ خود را مانند وطن بجا مىآوردم، در ضمن نمىدانم در مدت يك سالى كه در شيراز بودهام، آيا نماز و روزه را مطابق احكام مربوط به مسافر انجام دادهام يا به طريق وطن دوّم، تكليف چيست؟
جواب:
اگر اعمالى كه انجام دادهايد بر خلاف وظيفه بوده بايد قضا نمائيد و در شيراز حكم مسافر داريد. ولى در فرض مسأله قضا واجب نيست.
پي نوشت:
امام خميني(ره)، استفتائات، ج1، احكام نماز، س193
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر