آيا بدن پيامبر خدا(ص) سه روز و سه شب، بر روي زمين ماند و سپس دفن شد؟!

اكثريت مورخان و سيرهنويسان متقدم بر اين عقيدهاند كه پيامبر در شب چهارشنبه به خاك سپرده شده است.[1] برخي نيز زمان دقيقتري از آن را تعيين كرده و تصريح كردهاند كه اين مسئله در نيمههاي شب رخ داده است.[2] گزارشي نيز زمان تدفين پيامبر را سحر دانسته است.[3]
برخي منابع نيز كلماتي دارند كه ميتوان از آنها اينگونه نتيجه گرفت كه پيامبر در چهارشنبه شب و به عبارت ديگر شب پنج شنبه دفن شدهاند. به عنوان مثال ذهبي در دو اثر مشهور خويش، سير اعلام النبلاء و تاريخ الاسلام، مينويسد: پيامبر از دنيا رفت و بدن او دو شب رها شد زيرا قوم مشغول اصلاح امر امت بودند.![4]
طبري نيز ضمن گزارشهاي گوناگون گاه اشاره [5]و گاه تصريح به سه روز بر روي زمين ماندن بدن پيامبر دارد كه نتيجه آن دفن پيامبر در شب پنجشنبه ميشود.[6]
يعقوبي نيز از ديگر نويسندگاني است كه از مطالب او ميتوان دفن پيامبر در شب پنجشنبه را استفاده كرد. در كتاب او آمده است كه زمان دفن پيامبر شب چهارشنبه است اما عبارت وي درباره مدت زمان ماندن بدن پيامبر بر روي زمين جهت اقامه نماز «اياما»[7] ثبت شده و روشن است كه عرب يك روز را «يوم» و دو روز را «يومان» و سه روز و بيش از آن را «ايام» ميگويد. چه بسا واژه «اربعاء» تحريف شده اما از كلمه «ايام» غفلت شده است كه مويدي بر آن است كه بدن پيامبر شب پنجشنبه دفن شده است.
پي نوشت: ------------------------------
[1] . ابن سعد، الطبقات الكبري، ج2، ص290؛ ابن هشام، السيرة النبوية، ج4،ص314؛ بلاذري، انساب الاشراف، ج2، ص251؛ يعقوبي، تاريخ يعقوبي، ج2، ص114؛ طبري، تاريخ الامم والملوك، ج3، ص213.
[2] . ابن هشام، پيشين؛ ابن سعد، الطبقات الكبري، ج2، ص304؛ طبري، پيشين.
[3] . ابن سعد، الطبقات الكبري، ج2، ص305.
[4] . توفّي النبي صلّى الله عليه و سلّم فترك ليلتين لأنّ القوم كانوا في إصلاح أمر الأمّة (ذهبي، سير اعلام النبلاء، ج9، ص164 و همو، تاريخ الاسلام، ج13، ص454).
[5] . هر چند برخي جملات موجود در اين گزارش زننده است اما به سه روز بر روي زمين ماندن بدن پيامبر اشاره دارد و با توجه به اتفاق همگان بر دفن پيامبردر شب، زمان دفن پيامبر شب پنج شنبه خواهد شد.
[6] . «قال بعضهم: انما دفن بعد وفاته بثلاثة ايام، و قد مضى ذكر بعض قائلى ذلك» (طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج3، ص211).
[7] . يعقوبي، تاريخ يعقوبي، ج2، ص114.