آيا غذاهايي كه مي خوريم (نوع، مقدار، چگونگي به دست آوردن آن) نقشي در عبادات ما دارد؟
همان طوري كه كردار انسان تأثير مثبت يا منفي در قلب و دل دارد، غذا نيز از نظر كميت و كيفيت تأثير بسزايي در نورانيت يا سياهي قلب دارد. دل را روشن و باز ميكند. به دل توفيق روآوري به خدا ميبخشد كه در عبادت تاثير مي گذارد. پرخوري باعث سنگدلي ميشود. پيامبر اكرم (ص) فرمود: « دلها را به زياد خوردن و آشاميدن نميرانيد؛ زيرا دلها مانند زراعتي كه بيش از حد آبش دهند، ميميرد». (1) در بعضى از احاديث رابطه ميان غذاى اضافى و سنگدلى و عدم پذيرش موعظه ديده مىشود؛ از جمله، در كتاب «اعلام الدّين» از پيغمبر اكرم نقل شده : « از غذاى اضافى بپرهيزيد كه قلب را پر قساوت مىكند. از اطاعت حق تنبل مىسازد. گوش را از شنيدن پند و اندرز كر مىنمايد!». (2) همين معنى در بحارالانوار از بعضى راويان اهل سنّت از پيغمبر نقل شده است. (3) از اين حديث استفاده مى شود كه غذاى اضافى سه پيامد بد دارد: قساوت مى آورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل مىكند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان مىگيرد! اين مطلب كاملًا قابل حس است كه وقتى انسان غذاى زياد و سنگين مىخورد، عبادات را به زحمت به جا مى آورد. نشاطى براى عبادت ندارد. هنگامى كه غذاى ساده و كم مىخورد، پيش از اذان صبح بيدار است. نشاط دارد. حال مطالعه و عبادت دارد. همچنين به تجربه ثابت شده است هنگامى كه انسان روزه مىگيرد، رقّت قلب پيدا مىكند. بيش تر براى شنيدن اندرز آمادگي پيدا مي كند؛ بر عكس هنگامى كه شكم پر است، فكر انسان درست كار نمىكند و خود را از خدا دور مىبيند. در روايات به رابطه ميان خوردن غذاى حرام و عدم قبولي نماز و روزه و عبادات، اشاره شده است. از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «هركسى لقمهاى از غذاى حرام بخورد، تا چهل شبانه روز نماز او قبول نمىشود. تا چهل روز دعاى او مستجاب نمىگردد؛ هر گوشتى كه از حرام برويد، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ حتّى يك لقمه باعث روييدن گوشت مىشود!»(4) در روايت مشروحى در تفسير عيّاشى از امام صادق عليه السلام نقل شده درباره اين كه چرا خداوند خون را حرام كرده مىفرمايد: «اين كه خداوند خوردن خون را حرام كرده، به خاطر آن است كه سبب جنون و سنگدلى و كمبود رأفت و مهربانى مىشود، تا آن جا كه ممكن است فرزند و يا پدر و مادرش را به قتل برساند!». در بخش ديگرى از اين روايت مىفرمايد: «امّا شراب، خداوند آن را به سبب تأثير و فسادش حرام كرده. دائم الخمر مانند بت پرست است. بدنش لرزان مىشود، نور (معنويّت) او را از بين مىبرد، شخصيّت او را ويران مىسازد!(5). در احاديث اسلامى در ارتباط نوشيدن عسل با صفاى قلب، از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم: «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءَ وَ لا داءَ فيهِ يُقِّلُ الْبَلْغَمَ وَ يُجَّلِى الْقَلْبَ؛ عسل باعث شفاى تمام بيماري ها است و در آن بيمارى نيست، بلغم را كم مىكند و قلب را صفا مىبخشد». (6)
منابع:
1. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 69 ، ص 199
2.ميزان الحكمه، محمدي ري شهري،ج 1، ص 18، حديث 589.
3.بحار، ج 74، ص 182.
4.سفينة البحار، ج 1، مادّه اكل.
5.مستدرك الوسائل، ج 16، ص163.
6.بحار الانوار، ج 63، ص 294.