مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)

ارزش گريه

يكي از فوائد تشكيل جلسات عزاداري امام حسين (ع) همان است كه: در اخبار متواتره تأكيد شده بر مصيبتهاي وارده بر حسين (ع) گريه كنيد، در روايت آمده است: هر كس در مصيبت حسين (ع) به اندازه‏ي بال مگسي اشك از چشمش بريزد آتش جهنم را براي او خاموش مي‏كند، منظور اين است كه: اشك وقتي از چشم سرازير مي‏شود كه جان آدمي تحت تأثير مصيبتي كه به خود او يا به كسي كه به نحوي با او ارتباط دارد قرار بگيرد وقتي كه نفس انسان تحت تأثير قرار گرفت و از چيزي متأثر شد، قهرا با كساني كه موجب ايجاد آن همه مصائب سنگين و ناگوار شده‏اند دشمن شده، و بغض و عداوت آن‏ها را در دل مي‏گيرد. و چون ائمه عليهم‏السلام از هر كس ديگر به مقتضيات زمان و مسائل مشكله آشناتر بوده‏اند و پيوسته درصدد بودند كه بهترين راه را براي رسيدن به اهداف خود برگزينند تا مردم را از دشمنان خدا و پيغمبر برگردانند از اين رو پيروان خود را مأمور كرده‏اند تا بر مصائب وارده‏ي بر حسين (ع) گريه كنند، زيرا گريه بر حسين مستلزم تذكر و يادآوري جنايات و سنگدلي‏هاي بني‏اميه و بني‏عباس خواهد بود كه خود تأثير و ناراحتي و افسردگي خاطر شنونده را فراهم مي‏كند و موجب انزجار و بيزاري از آنها مي‏شود. و مقصود امام عليه‏السلام از اينكه فرموده

است: «انا قتيل العبرة لا يذكرني مؤمن الا استعبر» [1] .
نيز همين بوده است كه مؤمن اگر با ولايت و محبت حسين بميرد، نام حسين او را متأثر مي‏نمايد و قلبش را آتش مي‏زند و از همه‏ي كساني كه موجب اين همه زيان و خسران شدند بيزاري مي‏جويد و هر چه بيشتر از جنايات آنها را بشنود، بدبينيش نسبت به آنها بيشتر و شديدتر خواهد شد.
كوتاه سخن آن كه: منظور سيد الشهداء عليه‏السلام از اين جمله كه فرمود: «انا قتيل العبره» من كشته‏ي اشكم. تنها اين نبوده است كه بفرمايد براي اين كشته شده است تا برايش بگريند و در اثر آن مستحق اجر آخرت گردند و ديگر هيچ آثار ديگري غير از گريه بر آن مترتب نيست، هرگز منظور آن حضرت اين نبوده است، زيرا كشته شدن سيد الشهداء داراي آثار و فوائد بسياري است كه مهمترين آنها زنده نگاه داشتن اسلام و بر پا داشتن پرچم دين و دفع فساد از ميان امت و افشاء كردن راه‏هاي انحرافي حكومتهاي ستم و سلطه بر ملت‏ها مي‏باشد.
اما دليل اينكه اين عنوان را به خود نسبت داده و فرموده است: من كشته‏ي اشكم به خاطر شدت ارتباط ميان ذكر مقتل حسين و گريه بر اوست كه سوز و گداز مصيبتش هرگز فرونمي‏ نشيند و جوش و خروش گردهمائي براي ذكر مصائب او به پايان نمي‏رسد. زيرا تمام مصيبتهاي بزرگ و غم‏انگيز بر حسين وارد شده و او با صبر و استقامت و سعه‏ي صدر و با آغوش باز آنها را پذيرفت به قسمي كه فرشتگان آسمان از پايداري حسين به شگفت و تعجب آمدند!! از اين رو نخستين تأثري كه شنونده‏ي مصيبت حسين (ع) از خود نشان مي‏دهد اين است كه اشكش روان مي‏شود، هنوز نام حسين (ع) برده نشده، پيشاپيش آن اشكها فرومي‏ريزد! علاوه بر آن اگر محبت در دلهاي دوستان حسين (ع) به آن افزوده شود ارتباط ميان ذكر حسين (ع) و ميان گريه‏ي بر او را تشديد و تحكيم مي‏كند به اين دليل شايسته است كه «قتل» به او نسبت داده شود و لذا فرمود: «انا قتيل العبرة» من كشته‏ي اشكم.

[1] من كشته‏ي اشكم هيچ مؤمني بياد من نمي‏افتد مگر اين كه مي‏خواهد بگريد. كامل الزيارة ص 108.

منبع: سالار كربلا/سيدعبدالرزاق موسوي المقرم/مترجم مرتضي فهيم كرماني

 

 

اثرات اخروي گريه و عزادارى اثرات و بركات دنيوي گريه و عزادارى اجر و ثواب گريه ارزش عزاداري ارزش قطره اشك
خواص گريه ذكر مصائب روايت جالبي از ثـواب گـريه فضيلت گريه فلسفه گريه
گريستن و گرياندن مرثيه سرايى
Parameter:4569!model&80 -LayoutId:80 LayoutNameالگوي داخلي+وِيژه ++++++