شب اول قبر امواتي كه اجسادشان يافت نمي شود

كسانى كه در دريا مى ميرند يا طورى مى شود كه خاكستر مى شوند، شب اول قبر آنان چه موقعى است؟ يا شهيدانى كه بعد از بيست سال جنازه مطهرشان پيدا مى شود، آيا شب اول قبر آنان، شب اولى است كه استخوان آنان را در قبر مى گذارند؟
براساس آيات و روايات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى يابد. بدن مثالى، شباهت بسيارى به بدن دنيوى انسان دارد؛ ولى در عين حال بدنى است كه با نظام و قوانين عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنيوى، تفاوت هايى دارد[1]. افزون بر اينكه در بيشتر موارد، مقصود از واژه «قبر»، در واقع «برزخ» است؛ چنان كه در روايت آمده: «ان القبر روضة من رياض الجنة او حفرة من حفرالنار»[2]؛ «قبر يا باغى از باغ هاى بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه هاى آتش است».
البته قبر برزخى و قبر خاكى، ارتباط خاصى با هم دارند؛ ولى بايد توجه داشت كه عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاكى[3].
بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى ها و فراخى هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى گيرد و قبر خاكى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. از اين رو اگر مرده اى را بسوزانند، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى كرده و در محفظه هاى خاصى نگه دارند؛ باز هم مسائل شب اول قبر (فشار، سؤال، مكافات و ...) براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه اين بدن ها به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراك حيوانى قرار گرفته است. شب اول قبر شهيدانى كه پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مى شود؛ همان شبى است كه در بيابان ها مانده اند. حضرت امير عليه السلام مى فرمايد: «فروگذار نمى شود احدى از مردم كه در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند؛ مگر آنكه فرشته هاى سؤال كننده، به ملاقات آنان خواهند رفت»[4].
پي نوشت:
[1] عروج روح، ص 52 و 59.
[2] بحارالانوار، ج 6، ص 159، ح 19.
[3] عروج روح، ج 7، ص 69 و 114.
[4] علم الهدي، معاد و عدل، ص100..
كاشفى، محمدرضا، فرجام شناسى، ص64.