مطالبه سهم الارث مجدد توسط وراث، پس از 50 سال (در ذيل اقرارنامه، امضا يا مهر نشده)
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
پدر اينجانبان در حدود پنجاه سال قبل به رحمت حقّ واصل شده است، پس از فوت او جلسه اى در حضور عالمان محلّ تشكيل شده و تمام ما ترك متوفّى صورت بردارى شده و پس از وضع ديون و ثلث، ميزان سهم إرث ورّاث معيّن گرديده و (به شرح مندرج در حاشيه تقسيم نامه، و طبق إقرارنامه هاى جداگانه كه در همان تاريخ به خط و مهر عالمان تنظيم گرديده) سهم ورّاث تأديه شده و سهم إرث ورّاث صغير نيز به قيّم منصوص شرعى و قانونى آنان پرداخت گرديده است، و كلّيّه إقرار نامه ها از طرف قيّم منصوص و فرزندان او و وارث ذكور كبير تسجيل شده، و حاشيه إقرار نامه ها از طرف عالمان مذكور با تصريح به إقرار مقرّين بعد التعريف القطعىّ در حضور آنان تسجيل و مهر شده است. صورت متروكات، تقسيم نامه و إقرار نامه ها جهت ملاحظه پيوست است. حال با اين شرح، آيا پس از پنجاه سال بعضى از ورّاث شرعا مجاز هستند با ادّعاء اينكه در ذيل إقرارنامه و تقسيم نامه امضاء يا مهر ندارند مجدّدا به مقام مطالبه سهم الإرث برآيند؟ و همچنين آيا مسجّلين إقرارنامه ها و تقسيم نامه شرعا مى توانند به خلاف شهادت خود به عنوان نيابت (وكيل) از مقرّ نسبت به مقرّبه مجدّدا ادّعاء سهم إرث بكنند؟ استدعا مى شود ضمن توضيح اين نكته كه آيا نداشتن مهر يا امضاء ورّاث إناث يا ذكور در ذيل إقرار نامه (كه إقرار خود يا قيّم شرعى و قانونى آنان در پنجاه سال قبل- با حضور و إقرار شفاهى آنان- در محضر عالم شرع تنظيم و تسجيل شده و به امضاء قيّم و شهود ذكور رسيده) شرعا مى تواند مانع نفوذ إقرار نامه باشد؟ حكم شرعى مسأله را مرقوم فرمائيد تا به وظيفه شرعى عمل شود.
تقسيم تركه بين ورثه اگر با حضور كبار و قيّم صغار طبق أحكام شرعيّه در باب ميراث انجام شده كسى حقّ اعتراض ندارد، ولى اگر در "أصل تقسيم" بين ورثه اختلافى باشد* مى توانند در محكمه صالحه طرح دعوى نموده و حلّ و فصل اختلاف گردد، و در اين صورت اسناد كتبى شرعا اعتبار و حجّيّت ندارد مگر موجب علم و اطمينان شود.
پي نوشت:
امام خمينى(ره)، استفتائات، ج 3، احكام ارث، س 47
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر