«كتاب جديد» حضرت حجت(عج) و مخالفان آن هنگام ظهور

از امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه قائم عليه السّلام قيام مى كند با امر جديد و كتاب جديد و قضاى جديد و ...[1]. حال بايد ديد مراد از «امر جديد» و «كتاب جديد» چيست؟! مسلما، مراد، اين نيست كه حضرت (عج) كتاب و قرآن جديدى مى آورد، آنطور كه پيامبر خاتم (صلّى اللّه عليه و آله) كتاب تازه اى به بشريّت عرضه كرد؛ چون، اين معنا، با خاتميّت دين محمد (صلّى اللّه عليه و آله) و اينكه قرآن آخرين و كامل ترين كتاب الهى است، سازگارى ندارد.
بلكه مراد اين است كه تبيين جديد و تفسير تازه از دين و قرآن ارائه مى دهد كه طبعا با تفسيرهاى موجود كه با عقل هاى بشرى و غير معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت و پيرايه هايى كه بر دين و احكام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممكن است اين تفسير جديد، با خواسته ها و اميال بعضى، سازگارى نداشته باشد و باعث مخالفت آنان با حضرت حجت عليه السّلام شود و عدّه اى با تمسّك به اين مطلب، به انكار آن حضرت بپردازند. به عبارت ديگر، همان عواملى كه باعث مى شد تا مردم جاهلى، نبوّت پيامبر اكرم (ص) را انكار كنند، باعث انكار حضرت مهدى (عج) نيز خواهند شد.
از امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه فرمود: او، آنچه را پيش از او بوده است، درهم مى ريزد، آنگونه كه رسول خدا (ص) امور جاهليّت را درهم ريخت. مهدى (عج) اسلام را به گونه اى تازه و جديد مى آغازد.[2] در جاى ديگر، حضرت على عليه السّلام مى فرمايد: (مهدى) شيوه ى عدالت را به شما نشان مى دهد و احكام از بين رفته ى كتاب و سنّت را زنده مى سازد.[3]
از اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم مى شود كه عواملى مانند مال و مقام پرستى، نفاق، انحرافات عقيدتى، جهل و نادانى، ... كه موجب انكار پيامبر اسلام و دين آن حضرت در آغاز بعثت شده بود، باز به هنگام ظهور قائم (عج) موجب انكار آن حضرت و مخالفت با ايشان خواهد شد.
پي نوشت:
[1] بحار الأنوار، ج 52، ص 354.
[2] نعمانى، الغيبة، ص 152.
[3] شرح نهج البلاغه، علينقى فيض الاسلام، خطبه 138.
امام مهدى(عليه السلام)، ص 173.