مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (0)

سه پيامبري كه به مقام «اوّابين» دست يافتند

/UploadedData/1/Contents/%D8%AB%D9%88%D8%A7%D8%A8%20%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%20%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D8%A8%DB%8C1.jpg

سوره ص، آيه32 : («... إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّاب‏»)

 مقام اوابين مقامي والا و ارجمند است. هنگامى كه به منابع لغت مراجعه مى‏ كنيم مى ‏بينيم  "اواب" از ماده "اوب" (بر وزن قول) به معنى رجوع و بازگشت است.
اين رجوع و بازگشت - مخصوصا با توجه به صورت ادبي «اواب» كه صيغه مبالغه است دلالت بر تكرار و كثرت دارد - اشاره به اين است كه "اوابين" در برابر عواملى كه آنها را از خدا دور مى ‏سازد اعم از زرق و برق جهان ماده، يا وسوسه ‏هاى نفس و شياطين، حساسيت بسيار دارند، اگر لحظه ‏اى دور شوند بلافاصله متذكر شده به سوى او بازمى ‏گردند، و اگر لحظه‏ اى غافل گردند به ياد او مى ‏افتند و جبران مى‏ كنند.
اين بازگشت مى ‏تواند به معنى بازگشت به اوامر و نواهى الهى باشد يعنى مرجع و تكيه‏ گاه آنها همه جا فرمان هاى اوست، و از همه جا به سوى او باز مى ‏گردند.
از آيه‏ " يا جِبالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَ الطَّيْرَ " [1] كه در باره داود است معنى ديگرى نيز براى اواب استفاده مى ‏شود و آن همصدا شدن و هم آواز گرديدن است، زيرا مى‏ گويد اى كوه ‏ها و اى پرندگان! با داود همصدا شويد، بنابراين "اواب" كسى است كه همصدا و هماهنگ با قوانين آفرينش، اوامر الهى و حمد و تسبيح عمومى موجودات جهان باشد.

در سوره «ص» سه نفر از پيامبران بزرگ با عنوان «اواب» توصيف شده‏ اند: داود و سليمان و ايوب (عليهم السلام)[2]. و در سوره «ق»، آيه 32 اين وصف براى همه بهشتيان ذكر شده است؛ " هذا ما تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ".

پي نوشت:

[1] سوره سبأ، آيه 10.

[2] سوره ص، آيات 17، 30، 44.

تفسير نمونه، ج‏19، ص: 305.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:20431!model&6 -LayoutId:6 LayoutNameالگوي داخلي تفسير 6