مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي 20 الي 21:30 شب10 صبح الي 11:30 ظهر)
0.0 (0)

آيه ولايت از ديدگاه برخي مفسران اهل تسنن

/UploadedData/1/Contents/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%B9%D9%84%DB%8C1.jpg

از برخي بزرگان اهل سنّت نقل شده است، كه اعتقاد داشته‌اند: همه مفسّران در شأن نزول آيه ولايت اتفاق نظر دارند. اين اتفاق نظر از سوى چهار تن از دانشمندان اهل سنّت نقل شده است.
1- قاضى ايجى (متوفاى سال 756) نويسنده كتاب المواقف فى علم الكلام، كه از مهم‏ترين كتاب‏هاى اهل سنّت در علم كلام و اصول دين است. او مى ‏نويسد: «تمامى مفسران اتّفاق نظر دارند كه اين آيه مباركه در ماجراى بخشيدن انگشتر امير مؤمنان على عليه السلام در حال ركوع نماز نازل شده است»[1]
2- مير سيّد شريف جرجانى (متوفاى سال 816 ه) در شرح المواقف به اين اجماع اعتراف كرده است.[2]
3- سعدالدّين تفتازانى (متوفاى سال 793 ه) در شرح المقاصد اجماع مفسّران را بر اين‏كه آيه شريفه در شأن امير مؤمنان على عليه السلام نازل شده، نقل كرده است.[3]
شرح المقاصد از كتاب‏هاى مهم اهل سنّت در علم كلام است و در محافل علمى آن‏ان از جايگاه ويژه‏ اى برخوردار است، به همين دليل بسيارى از بزرگان اهل سنّت بر اين كتاب شرح و تعليق نوشته‏ اند.
4- علاء الدّين قوشجى سمرقندى نيز از كسانى است كه به اجماع مفسران بر اين‏كه آيه مباركه در شأن امير مؤمنان على عليه السلام نازل شده، اذعان كرده است.[4]
به اعتقاد اين گروه از انديشمندان اهل تسنن، تمامى مفسّران اهل سنّت معتقدند كه اين آيه مباركه در شأن امير مؤمنان على عليه السلام، و زمانى كه آن حضرت در ركوع انگشترش را به مستمند بخشيد، نازل شد. اين اجماع و اتّفاق نظر را بزرگان و دانشمندان اهل سنّت نقل كرده ‏اند، يعنى همان كسانى كه سخنان آن‏ها مورد اعتماد است و به كتاب‏هايشان استناد مى ‏شود.
آلوسى در تفسير خود مى ‏نويسد:
«اكثر راويان اخبار معتقدند كه اين آيه در شأن على كرم اللَّه وجهه نازل شده است».[5]
ابن كثير در تفسير خود برخى از اين روايات را در ذيل آيه مباركه نقل نموده و حكم به صحّت بعضى از آن‏ها داده است.[6]
ابن كثير كسى است كه در تفسير و تاريخ خود، تا آن‏جا كه ‏توانسته، بر شيعيان خُرده گرفته و سعى كرده تا اعتقاد آن‏ها را باطل جلوه دهد. به عقيده ما اعتراف چنين شخصى به صحّت اين روايات، ارزش علمى فراوانى دارد.
هنگامى كه به كلمات بزرگان اهل سنّت در علم رجال مراجعه شد و سخنان آن‏ها در مورد راويان و ناقلان اين احاديث بررسى گرديد، اين نتيجه به دست آمد كه تعدادى از اين احاديث بنا بر نظر آن‏ها- كه از ناقدان معروف اهل سنّت در سند روايات هستند- صحيح بوده و قابل اعتماد است.
يكى از آن روايات، حديثى است كه ابن ابى حاتِم در تفسير خود آورده است. وى از«ابى سعيد اشبح» از «فضل بن دكين» از «موسى بن قيس حضرمى» از «سلمة بن كهيل» اين‏گونه نقل مى‏كند:
على در حال ركوع انگشترش را به فقير بخشيد و اين آيه نازل شد: «انما وليّكم اللَّه ورسوله...».[7]

پي نوشت: ----------------------------
[1] . المواقف: فى علم الكلام، ص 405.
[2] . شرح المواقف، ج 8، ص 360.
[3] . شرح المقاصد، ج 5، ص 170، براى آگاهى از اهميت اين كتاب به كتاب كشف الظنون مراجعه فرماييد.
[4] . شرح التجريد، ص 368.
[5] . تفسير روح المعانى، ج 6، ص 168.
[6] . تفسير ابن كثير، ج 2، ص 64.
[7] . تفسير ابن ابى حاتِم، ج 4، ص 1162.
امام علي امامت غدير
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:9907!model&78 -LayoutId:78 LayoutNameالگوي داخلي+تاريخ+++++++