آيا در حج تمتع جايز است كه طواف و نماز آن و سعي را بر وقوفين مقدم نمود؟
جهت عضويت در كانال "مقلدين مراجع تقليد" كليك كنيد
تقديم طواف حجّ و نماز آن و سعى بر وقوف در عرفات و مشعر، جايز نيست، مگر براى پير، و زنى كه مى ترسد پس از وقوف حيض شود، و مريض و معلول و كسى كه مى ترسد نتواند به مكّه برود و طواف كند، كه براى اينها جايز است پس از بستن احرام حجّ و پيش از دو وقوف، طواف و نمازش را به جا آورند، و سعى را در وقت خودش پس از اعمال روز عيد انجام دهند، و احتياط واجب آن است كه سعى را پس از نماز طواف انجام دهند و در وقت خودش نيز دوباره به جا آورند. و اما كسى كه ترس دارد كه پس از منى دوباره به مكّه رفتن براى او مهيّا نشود، سعيش را نيز پس از نماز طواف به جا مى آورد، و لازم نيست دوباره آن را در وقت خودش انجام دهد. و اگر براى افراد مورد استثنا ـ بعد از آن كه طواف و نماز و يا حتى سعى را هم مقدّم داشتند ـ تمكّن از انجام آنها بعد از اعمال منى تا آخر ذى الحجّه فراهم شد، اعاده آنها بر آنان لازم نيست، اگرچه سزاوارتر است.
پي نوشت:
پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله وحيد خراساني، احكام حج، اعمال مكه (طواف و نماز و سعي)، س 443
كاربر گرامي، با توجه به احتمال تغيير در نظرات و فتاواي مراجع عظام، جهت اطلاع از آخرين فتوا با دفتر مرجع تقليد خود تماس بگيريد. با تشكر