مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
0.0 (0)

آيا اذان رائج شيعيان، در زمان رسول خدا (ص) به همين صورت بود؟

/UploadedData/1/Contents/smallpic/637458723337148619.png

آيا اذان رايج شيعيان در زمان رسول خدا ( صلي الله عليه و آله ) وجود داشت و در آن زمان نيز به هنگام اذان، در ادامه شهادت به نبوت، شهادت بر ولايت حضرت علي (عليه السلام) نيز ذكر مي شد؟

درباره اذان رايج در ميان شيعيان، در ادامه شهادت به نبوت و رسالت پيامبر صلّي الله عليه و آله، شهادت بر ولايت و امامت نيز به عنوان مستحب گفته مي شود و بنابر اتفاق همه مراجع بزرگوار تقليد شيعه، جزء اذان نيست علاوه بر اين كه شيعه دلايل در دست دارد كه نشان مي دهد، اقرار به ولايت علي (عليه السلام) در اذان و اقامه، از زمان رسول خدا (صلّي الله عليه و آله)در ميان اصحاب موجود بوده و پيامبر خدا (صلّي الله عليه و آله) نيز آن را تاييد نموده اند.
سلمان فارسي در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهي به يكتايي خدا و رسالت پيامبر(ص) به ولايت اميرمؤمنان علي (ع) شهادت مي داد. يكي از اصحاب به محضر رسول خدا(ص) رسيده و عرض كرد: اي رسول خدا! امروز موضوعي را شنيدم كه قبلا نشنيده بودم. پيامبر فرمود: آن موضوع چيست؟ او عرض كرد: سلمان اذان مي گفت، شنيدم او بعد از گواهي به يكتايي خدا و رسالت پيامبرش، به ولايت علي (ع) گواهي داد.[توجّه: اين ماجرا بعد از حجة الوداع و پس از ماجراي غدير رخ داده است] پيامبر فرمود: سمعتم خيراً ــ چيز خوبي شنيده ايد.
يكي از اصحاب نزد پيامبر(ص) آمده و عرض كرد: اي رسول خدا! ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص) به ولايت علي شهادت مي دهد و مي گويد: اشهد ان عليّا ولي الله. پيامبر(ص) فرمودند: كذلك أو نسيتم قولي في غدير خم من كنت مولاه فعلي مولاه؟ فمن نكث فانّما ينكث علي نفسه ـــــ همين گونه است. مگر سخن مرا در غدير خم فراموش كرده ايد كه گفتم هر كس من مولاي او هستم پس علي (ع) مولاي او است؟ هر كس پيمان را بشكند قطعا به خودش آسيب رسانده است. [1]
علاوه بر اين كه از ديدگاه قرآن همان گونه كه رسول اكرم ولي از سوي خداوند است، حضرت علي (عليه السلام) نيز ولي است به عنوان نمونه خداوند متعال در قرآن فرموده است:«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون‏» [2]؛«تنها سرپرست شما خدا و رسول او و كساني هستند كه ايمان آورده اند. كساني كه نماز را به پاي مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند»، كه به تصريح شيعه و سني بر امام علي (ع) تطبيق شده است [3]. بنابراين بيان شهادت به ولايت در ادامه ي شهادت به نبوت مطابق آيات قرآن است.
در برخي از روايات نيز آمده است كه هر كس«لااله الّا الله محمد رسول الله» مي گويد: علي اميرالمومنين نيز بگويد [4]. اين روايت دلالت بر استحباب شهادت به ولايت پس از شهادت به توحيد و رسالت در همه مواضع دارد چه در اذان باشد چه در غير اذان.
 

پي نوشت :
[1] - سيد علي حسيني ميلاني،محاضرات في الاعتقادات، قم، مركز الابحاث العقائديه، 1421هـ، ج2، ص659 به نقل از كتاب«السلافة في امر الخلافة» اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شيخ عبدالله مراغي مصري
[2] - مائدة (5)، آيه 55
[3] - ر.ك : تفسير طبري، ج 6، ص 186؛ احكام القرآن (تفسير جصاص )، ج 2، ص 542؛ تفسير بيضاوي، ج 1، ص 345؛ الدرالمنثور، ج 2، ص 292
[4] - الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص 158
[5] - شرح تجريد قوشچي بحث امامت
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:20973!model&76 -LayoutId:76 LayoutNameالگوي داخلي+++++++اعتقادات