wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
صفحه اصلی  » تفسير » مباحث اعتقادي در قرآن » امامت

آيا آيه «قل جاءالحق وزهق الباطل» اشاره به موضوع خاصي دارد؟

سوره اسراء/ آيه 81:

«وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَطِلُ إِنَّ الْبَطِلَ كانَ زَهُوقاً»


در بعضى از روايات جمله «جاء الحق و زهق الباطل» به قيام مهدى تفسير شده است. امام باقر (عليه السلام) فرمود: مفهوم اين سخن الهى اين است كه «اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل»؛ هنگامى كه امام قائم (عليه السلام) قيام كند دولت باطل برچيده مي شود. در روايت ديگرى مي خوانيم مهدى به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود؛ «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا».

مسلما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيست، بلكه قيام مهدى از روشن ترين مصداق هاى آن است كه نتيجه اش پيروزى نهائى حق بر باطل در سراسر جهان مى باشد. در حالات پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مي خوانيم كه در روز فتح مكه وارد مسجد الحرام شد و 360 بت كه از قبائل عرب بر گرد خانه كعبه چيده شده بود هر يك را پس از ديگرى با عصاى خود سرنگون مى ساخت و پيوسته مي فرمود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا».

كوتاه سخن اينكه اين قانون كلى الهى و ناموس تخلف ناپذير آفرينش در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، و قيام پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) و پيروزي ايشان بر لشكر شرك و بت پرستى و همچنين قيام مهدى (عليه السلام ) ارواحنا له الفداء بر ستمگران و جباران جهان از چهره هاى روشن و تابناك اين قانون عمومى است. و همين قانون الهى است كه رهروان راه حق را در برابر مشكلات اميدوار و نيرومند و قوى و پر استقامت مي دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامي مان نشاط و نيرو مى بخشد.

منبع:

تفسير نمونه ج12 ص234و235

NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++