مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
صفحه اصلی  » اعتقادات » ائمه اطهار (عليهم السلام)
0.0 (0)

هدف امام حسين(ع) از قيام عليه حكومت يزيد چه بود؟

/UploadedData/1/Contents/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%861_1_1.jpg

1- امام حسين(ع)، علت و انگيزة قيام خويش را، مبارزه با منكرات فراوان موجود در جامعه اسلامي و تبليغ و ترويج معروف در بين مسلمانان، اعلام مي‎ كند‎.
بنابراين، فلسفه اصلي و نهايي نهضت حضرت را مي‎ توان در يك هدف جا‎مع و كلي يعني «احياي فرهنگ اسلام اصيل و ناب محمدي(ص) و زدودن زنگارهاي تحريف‎ و بدعت‎ از دين جدشان» خلاصه كرد‎. البته آن حضرت راهكار و ابزار لازم جهت جامه عمل پوشاندن به اين هدف را، در عنصر «امر به معروف و نهي از منكر» مي ‎دانند‎. از اين ‎رو در وصيت نامه خود به محمد ابن حنفيه مي ‎نويسند: «اريد ان آمُرَ بالمعروف و اَنهي عن المنكر» و يا در زيارت‎ نامه ‎هاي مربوط به حضرت آمده است: «... و امرتَ بالمعروف و نهيتَ عن المنكر».

2- اگر حضرت در برخي موارد علت حركت خويش را مبارزه با اموري، همچون رواج بدعت ‎ها، مخالفت با كتاب خدا و حلال و حرام الهي، نابودي سنت پيامبر(ص)، شيطان محوري و ترك خدا محوري، فساد، ظلم، بي ‎عدالتي و ناامني در جامعه اسلامي، تعطيلي حدود الهي، در انحصار گرفتن و تاراج بيت المال مسلمانان و ... مي ‎داند، تمام اين امور حاكي از فراواني و شيوع امري به نام «مُنْكَر» در جامعه اسلامي است‎، كه حضرت خود را موظف به نهي از آن مي ‎دانستند.
 و نيز اگر اباعبدالله(ع) جامعه اسلامي را به اموري از قبيل: عمل به كتاب خدا و سنت پيامبر ـ ص ـ، احياي مظاهر و نشانه‎هاي حق، ايجاد امنيت، اصلاح و بهبودي وضع امور امت و مسائلي از اين قبيل، فرا مي ‎خواند، اين مسأله نشانگر آن است كه امري به ‎نام «معروف» در جامعه از بين رفته يا دست كم در حال نابودي بود. از اين ‎رو اگر حضرت از بيعت با يزيد امتناع ‎كرده و با اين عمل، از يك ‎سو، آمادگي خود را براي شهادت و مقاومت در برابر حكومت يزيد اعلام ‎كرد، و از سوي ديگر، تلاش خود را جهت برانداختن حكومت يزيد و تأسيس حكومت اسلامي، به كار ‎گرفت، در واقع سرباز زدن از بيعت، به معناي نهي از منكر، ترويج معروف و اتمام حجت با مسلمانان درباره حرمت سكوت در برابر بدعت ‎ها و جنايات بني ‎اميه بود و بيعت و يا حتي سكوت در مقابل چنين حكومتي، افزون بر آنكه ترويج منكر و مبارزه با معروف بود، عذر و بهانه‎ اي نيز براي افراد عادي در همكاري با حاكمان اموي مي ‎شد.

3- به ديگر سخن‎، آنچه در سيره حسين بن‌ علي(ع) به عنوان امام معصوم، مسلم و غير قابل ترديد به نظر مي ‎رسد، آن است كه شخصيتي همانند امام حسين(ع) حاضر نبودند با شخصي همچون يزيد بيعت كرده و حكومت وي را به رسميت بشناسند‎، چرا كه حضرت با مشاهده و بررسي عمق انحرافات ا‎مت اسلامي در عصر حكومت معاويه و سپس حكومت يزيد، به اين نتيجه رسيده بودند كه ديگر نمي ‎توان با موعظه و خطبه‎ هاي آتشين و سخنراني ‎هاي تهديد آميز و تحريك‎ كننده، انحرافي را كه در مباني اعتقادي و سيا‎سي جامعه اسلامي و نيز در دستگاه خلافت رسوخ كرده، از بين ببرند. بلكه تنها راه درمان و نجات ا‎مت اسلامي، برپايي يك نهضت عميق است كه بازتاب و گستره آن، افزون بر آنكه فرامكاني باشد، فرازماني نيز بوده و در گستره زمان، الگويي براي آزاد مردان تاريخ باشد.

پي نوشت:
- تأملي در نهضت عاشورا، استاد رسول جعفريان، انتشارات انصاريان.
- حماسه حسيني، استاد شهيد مرتضي مطهري،  انتشارات صدرا.
- آذرخشي ديگر در آسمان كربلا، آيت الله مصباح يزدي، انتشارات مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره)

برچسب

اهل بيت پيامبر كساء
Parameter:9036!model&42 -LayoutId:42 LayoutNameالگوی متنی صفحه 0 -عمومی