wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

وجه نامگذاري پيامبري به اسم «ذوالكِفل»

سوره انبياء، آيه 85: («وَ إِسْماعِيلَ وَ إِدْرِيسَ وَ ذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِين»)‏

 مشهور اين است كه «ذا الكفل» از پيامبران بوده[1]، هر چند بعضى معتقدند كه او يكى از صالحان بوده است. ظاهر آيات قرآن كه او را در رديف پيامبران بزرگ مى‏ شمرد، اين است كه او از انبياء است. امام جواد عليه السلام در پاسخ عبدالعظيم حسنى فرمود: ذوالكفل بعد از سليمان جزء 313 نفر از پيامبران مرسل و برجسته بود كه مثل داود قضاوت مى ‏كرد و جز براى خدا خشم نكرد[2]. 
در علت نامگذارى او به اين نام با توجه به اينكه «كفل» (بر وزن فكر) هم به معنى نصيب و هم به معنى كفالت و عهده‏ دارى آمده است، احتمالات متعددى داده ‏اند، بعضى گفته ‏اند چون خداوند نصيب وافرى از ثواب و رحمتش در برابر اعمال و عبادات فراوانى كه انجام مى ‏داد به او مرحمت فرمود، ذا الكفل ناميده شد (يعنى صاحب بهره وافى) و بعضى گفته‏ اند چون تعهد كرده بود شب ها را به عبادت برخيزد و روزها روزه بدارد، و هنگام قضاوت هرگز خشم نگيرد و تا آخر به وعده خود وفا كرد، ذا الكفل ناميده شد.

پي نوشت:
[1] تفسير كبير فخر رازى ذيل آيه مورد بحث.

[2] بحارالانوار، ج12، ص348.

تفسير نور، ج‏8، ص117. تفسير نمونه، ج‏13، ص484.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++