wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

تنها بانويي كه قرآن به نام خاص او تصريح نموده

سوره آل عمران، آيه42: («و إذ قالت الملائكة يا مريم إنّ الله اصطفكِ و طهّرك و اصطفكِ علي نساء العالمين»)

تنها بانويي كه در قرآن كريم به نام خاص او تصريح شده و با كمال تجليل از وي سخن به ميان آمده است، حضرت مريم (عليها السلام) است. اولين نكته شايان ذكر درباره آيه مزبور آن است كه با دو بيان اصطفا، برجسته بودن و برگزيدگي حضرت مريم (سلام الله عليها) را طرح نموده است:

 اصطفاي اوّل چون بدون حرف جرّ استعمال شده، برگزيدگي نفسي است؛ يعني گوهر ذات حضرت مريم(س) از صفوت الهي برخوردار بود و خداوند ايشان را از بين فرزندان انبيا(عليهم‌السلام) برگزيده است، نه اينكه ترجيح داده است. در اينجا، چون متعلّق «اصطَفكِ» اول ذكر نشده است و مطلق است، هم مي ‏تواند منظور زنان عصر مريم(س) باشد و هم زنان همه اعصار؛ ولي به قرينه رواياتي كه برتري حضرت فاطمه (سلام الله عليها)[1] را مطرح مي كنند، اطلاق آيه مقيد مي شود. بدين ترتيب متعلّق آن زنان عصر حضرت مريم(س) خواهد بود.

و اصطفاي دوم كه با «علي» استعمال شده، اِصطفاي قياسي است؛ يعني نه تنها ايشان صفوه و برجسته است، بلكه بر همه زنان عالم برتري دارد. و چون كلمه «علي نساء العالمين» مطلق است، نمي‏ توان گفت كه مريم(س) فقط نسبت به ‏زنان عصر خود مصطفي و برجسته بود. اطلاق آيه مي رساند كه نسبت به همه زنان جهان برجستگي دارد، ليكن در زمينه خاص. يعني بر اساس قرينه موجود در ساير آيات[2] متوجه مي شويم كه اين اصطفاي مطلق در زمينه خاصي است كه مي تواند بدون داشتن همسر، مادر شود؛ نه اينكه در جميع شئون علمي و تقوايي بر جميع زنان همه اعصار برتري داشته باشد آنگونه كه روايات در مورد حضرت فاطمه (سلام الله عليها) ذكر مي كنند.

در نهايت توجه و تنبّه به نكته اي كه علامه طباطبايي (قدس‌سره) در مورد تفاوت ميان آيه و روايات برتري حضرت زهرا (س) ذكر نموده است، لازم مي نمايد: آنچه در آيه شريفه آمده اصطفا و اختيار است؛ ولي آنچه در روايات آمده، سيادت است و سيادت از مراتب كمالِ اصطفا و اختيار است گر چه در برخي روايات هم كلمه اصطفا آمده است.

پي نوشت:

[1] الامالي، صدوق، ص393. علل الشرايع، ج1، ص216. نورالثقلين، ج1، ص337.

[2] سوره انبياء، آيه91. سوره تحريم، آيه12.

تفسير موضوعي ج7، ص372. تفسير تسنيم، ج14، ذيل آيه42 سوره آل عمران.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++