wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (1)

آيا منظور از موقوتي بودن نماز، زمان معين است؟

 («إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً")[1] كتابت كنايه از واجب بودن و واجب كردن است، مى ‏فرمايد: نماز بر مؤمنين نوشته و واجبى است داراى وقت. نظير آيه شريفه:" كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ‏ قَبْلِكُمْ"[2]
 كلمه موقوت از ماده وقت است، وقتى گفته مى ‏شود:  "وقت كذا"- معنايش اين است كه براى فلان امر فلان وقت را معين كردم. بنا بر اين از ظاهر لفظ آيه بر مى‏ آيد كه نماز از همان اول تشريع، فريضه‏ اى داراى وقت بوده كه بايد هر نمازى را در وقت خودش انجام داد.
اما ظاهرا وقت در نماز، كنايه از ثبات و عدم تغير است و در اينجا ظاهر لفظ منظور نيست و نمى ‏خواهد بفرمايد نماز فريضه ‏اى است داراى وقت بلكه مى‏ خواهد بفرمايد:
فريضه‏ اى است لا يتغير و ثابت و بنا بر اين اطلاق موقوت بر كلمه كتاب، اطلاق ملزوم بر لازمه چيزى است. و مراد از كتاب موقوت، كتابى مفروض و ثابت و غير متغير است. مى ‏خواهد بفرمايد: نماز به حسب اصل، دگرگوني نمى‏ پذيرد، پس در هيچ حالى ساقط نمى ‏شود. ظاهر اين تعليل اين است كه مراد از موقوت بودن نماز ثابت بودن آن و ساقط نشدنش در هيچ حالى از احوال و مبدل نشدنش به چيز ديگر است، مى‏ فرمايد: نماز نه ساقط مى ‏شود، و نه مانند روزه به چيز ديگر نظير كفاره مبدل و عوض مى‏ شود. در روايات متعدى كه در ذيل آيه وارد شده است موقوتا به همين معنى ثابت و واجب تفسير شده است.

پي نوشت:

[1] نساء، 103.

[2] بقره، 183.
تفسير الميزان، ج5، ص 100

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++