wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

چرا تقليد از شخصيتها در عقيده تقبيح شده است؟

نكته پر اهمّيت و قابل توجّه در احاديث مربوط به تقليد در عقايد، تقبيح تقليد از شخصيت‏ هاى مذهبى در اعتقادات دينى و پرهيز دادن از آن است، گرچه اين اعتقادات حق باشد. امام صادق عليه السلام فرموده است:

«مَن دَخَلَ في هذَا الدّينِ بِالرِّجالِ أَخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كَما أَدخَلوهُ فيهِ، ومَن دَخَلَ فيه بالكتابِ والسنَّةِ زالَتِ الجبالُ قبلَ أَن يَزولَ»[1]: هر كس به وسيله رجال (شخصيت‏ها) به دين روى آورد، به واسطه آنان نيز از دين بيرون مى ‏رود و هر كس به وسيله كتاب و سنّت به دين روى آورد، كوه‏ ها از پاى در مى ‏آيند، ولى او ثابت مى‏ ماند.
و نيز فرموده است: «مَن عَرَفَ دينَهُ مِن كِتابِ اللّهِ عز و جل زالَتِ الجِبالُ قَبلَ أنْ يَزولَ، ومَن دَخَلَ في أَمرٍ بِجَهلٍ خَرَجَ مِنهُ بِجَهلٍ»[2]: هر كس دينش را از كتاب خدا فرا بگيرد، كوه‏ها از پاى در مى ‏آيند، ولى او ثابت مى‏ ماند، و هر كس بر پايه جهالت [، به دين‏] وارد گردد، همان گونه نيز از دين بيرون مى ‏رود.


در اين دو حديث، چند نكته ارزشمند وجود دارد:
1. پيروى از شخصيت‏ هاى مذهبى در عقايد، مذموم و باطل است و بر انسان خردمند است كه عقايدش را از راه تحقيق و نه تقليد، به دست آورد.
2. آنان كه شخصيت‏ ها را راه ورود به اسلام قرار مى ‏دهند و به وسيله آنان مسلمان مى‏ شوند، به سرعت از همان مسير از اسلام بر مى ‏گردند؛ زيرا آن گاه كه آن شخصيت‏ ها از اسلام بر مى‏ گردند، اينان نيز به خاطر پيروى از آنان عقايد خود را تغيير مى ‏دهند؛ چرا كه اينان مسلمان تقليدى هستند و اعتقاداتشان، پايه علمى ندارد. بنا بر اين، عقايد تقليدى، در معرض دگرگونى و زوال است و هر آن كس كه به اين دين به وسيله شخصيت ‏ها روى آورد، به وسيله آنان نيز بيرون مى‏ رود.
3. آنان كه عقايد دينى را از قرآن و احاديث فرا مى ‏گيرند، اين عقايد در آنها بيشتر از استوارى كوه‏ها در دل زمين، ريشه ‏دار و استوار مى ‏شود و ممكن نيست اين عقايد از دل چنين مؤمنانى زايل شود، گرچه ممكن است كوه‏ها از دل زمين، كنده شوند.
4. قرآن و احاديث، تأكيد مى ‏كنند كه آدمى بايد عقايدش را بر معيارهاى عقلى و علمى مستند سازد؛ چرا كه اگر عقايد خود را بر پايه ‏هاى غير عقلى و علمى، استوار كند، به سرعت، همان عقايد را بر اساس همان پايه‏ هاى غير علمى و عقلى، انكار مى ‏نمايد. به عبارت ديگر، اگر انسان با جهالت (نادانى) به دين روى آورد، با همان جهالت از آن بيرون مى‏ رود.
نكته ‏هايى را كه امام صادق عليه السلام بدانها اشاره فرمود، تاريخ و تجربه نيز به اثبات رسانده است. چه بسيار مردمانى كه در تاريخ هزار و چهارصد ساله اسلام، بر پايه تقليد كوركورانه از شخصيت‏ها به دين‏ روى آوردند و سپس به خاطر همين تقليد، از اسلام برگشتند! تاريخ اديان آسمانى نشان مى‏ دهد كه پيروى از شخصيت ‏هاى سياسى و دينى در امور اعتقادى و به دنبال آنان راه افتادن، بيشترين ضربه را بر اديان آسمانى وارد كرده است. 

پي نوشت:

 (1) الغيبة، نعمانى: ص 22، بحار الأنوار: ج 2 ص 105 ح 67.
 (2) بشارة المصطفى: ص 129، بحار الأنوار: ج 23 ص 103 ح 11.

دانش‏نامه عقايد اسلامى ؛ ج‏1 ؛ ص42.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++