مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
0.0 (0)

فردي كه تخت ملكه سبا را در كمتر از يك پلك زدن احضار كرد

/UploadedData/1/Contents/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C1.jpg

سوره نمل، آيه 40(«قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ...»)

پس از بازگشت فرستادگان حكومت سبأ با چاشني تهديد نظامي از سرزمين شامات، ملكه سبأ تصميم گرفت شخصاً نزد سليمان آيد تا اوضاع را از نزديك ببيند. حضرت سليمان، به طريقي از حركت وي به همراه جماعتي از اشراف آگاه شد و خود را براى قدرت نمايى آماده كرد. لذا ايشان رو به كارگزاران خود نموده و فرمود: اى گروه بزرگان! كداميك از شما توانايى داريد تخت او را پيش از آنكه خودشان نزد من بيايند، در اينجا حاضر كنيد؟[1]

كارگزاران حكومت حضرت سليمان (ع) طيف گسترده اي از موجودات -از انسان تا اجنه - را شامل مي شد. در اينجا نيز دو نفر اعلام آمادگي كردند كه پيشنهادها يكي از ديگري عجيب تر بود:

نخست عفريتى از جن، رو به سوى سليمان كرد و گفت: من تخت او را پيش از آنكه مجلس تو پايان گيرد و از جاى برخيزى نزد تو مى ‏آورم.[2] دومين نفر انسان صالحي بود كه به بخشى از كتاب (الهى) آگاهى داشت و گفت: من تخت او را قبل از آنكه چشم بر هم بزنى، نزد تو خواهم آورد[3]. حضرت سليمان با پيشنهاد وي موافقت كرد و او با استفاده از نيروى معنوى خود، تخت ملكه سبا را در يك «طرفة العين» نزد حضرت سليمان حاضر كرد. ظاهرا اين شخص يكى از نزديكان با ايمان، و دوستان خاص سليمان بوده است، و غالبا در تواريخ نام او را «آصف بن برخيا» نوشته ‏اند، و گفته اند وزير سليمان و خواهرزاده او بوده است‏، روايتي از امام هادي (ع) نيز اين امر را تائيد مي كند.[4]

شايد اين ماجرا براي بسياري از عقول متعارف، غير قابل باور باشد، اما مومنان به كتاب خدا همانطور كه به سخن گفتن نوزاد در گهواره، شكافتن دريا با عصا و بسياري ديگر از معجزات و كرامات ذكر شده در كتاب الهي ايمان دارند، اين امر را نيز مسلم مي دانند. و آنچنانكه علم بشر امروز براي انساني كه هزار سال قبل مي زيست غير قابل باور مي نمايد، ميان تجربه زيسته بشر امروز با حقيقت علم الهي نيز هزاران فرسنگ فاصله است. همانطور كه ميان علم «آصف بن برخيا» با علم امام (ع) اين شكاف عميق وجود دارد؛ امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد: «آگاهى كسى‏ كه بخشى از علم را داشت، نسبت به علم على عليه السلام، مثل مقدار آبى است كه بر بال يك مگس باشد نسبت به دريا.[5]» 

پي نوشت:

[1] (قالَ يا أَيُّهَا الْمَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ‏).

[2] (قالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ‏).

[3] (قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ‏).

[4] تفسير نورالثقلين؛ به نقل تفسير نور.

[5] همان.

تفسير نور، ج‏6،ص 421. تفسير نمونه، ج‏15، ص467.   

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:20827!model&76 -LayoutId:76 LayoutNameالگوي داخلي+++++++اعتقادات