wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

آيا در روز قيامت نسبتهاي خانوادگي از بين مي رود؟

سوره مومنون، آيه 101: («فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ»)

مراد از نفخه در آيه فوق، نفخه دوم صور است كه در آن همه مردگان زنده مى ‏شوند، نه نفحه اول كه زندگان در آن مى‏ ميرند، چون نبودن نسبتها، پرسش و پاسخ، سنگينى و سبكي ميزان و ساير جزئيات همه از آثار نفخه دوم است.

اما در جمله‏ («فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ») با نفي اصل انساب، آثار نسبتهاي خانوادگي را نفى كرده و اين بدانمعني نيست كه واقعا در آن روز نسبت ها نباشد (زيرا انساب چيزى نيست كه به كلى از بين برود)، بلكه مراد اين است كه در آن روز انساب خاصيتى ندارد، زيرا در دنيا كه انساب محفوظ و معتبر است، به خاطر علقه هاي خانوادگي و حوايج دنيوى است. اين خاصيت زندگى اجتماعى دنيا است كه ما را ناگزير مى‏ سازد تا خانواده و اجتماعى تاسيس كنيم. و وقتى اين كار را كرديم، باز مجبور مى‏ شويم عواطف طرفينى، و تعاون و تعاضد و ساير اسباب را كه مايه دوام حيات دنيوى است معتبر بشماريم؛ آن كه فرزند خانواده است به وظايفى ملتزم مى‏ شود، و آن كه پدر و يا مادر خانواده است به وظايفى ديگر ملتزم مى‏ گردد.

ولى روز قيامت كه ظرف پاداش عمل است، ديگر نه فعلى هست، نه التزام به فعلى. در آن ظرف همه اسباب كه يكى از آنها انساب است از كار مى‏ افتد و ديگر انساب اثر و خاصيتى ندارد. جمله  («وَ لا يَتَساءَلُونَ«) نيز روشن ‏ترين آثار انساب را يادآور شده، و آن احوال پرسى ميان دو نفر است كه با هم نسبت دارند، چون در دنيا به خاطر عواطف خانوادگي و ساير احتياجاتي كه در جلب منافع و رفع مضار به يكديگر داشتند، وقتى به هم مى ‏رسيدند احوال يكديگر را مى‏ پرسيدند، ولى در روز قيامت، بخاطر هولناكي آن شرائط، ديگر كسى احوال كسى را نمى‏ پرسد.

اگر گفته شود كه اين معنا با آيات ديگر كه سوال و جواب را اثبات مى‏ كند منافات دارد، مانند آيه‏ («وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَساءَلُون»)[1] در پاسخ مى‏ گوييم: منافاتي ميان اين دو نيست، زيرا اين آيه مربوط به تسائل (پرسش و پاسخ) اهل بهشت بعد از ورود به بهشت، و تسائل اهل جهنم بعد از ورود به جهنم است، در حالي كه آيه مورد بحث مربوط به لحظات ابتدايي قيامت پس از نفخه دوم و شرائط سنگين حساب و كتاب است و تسائل اهل محشر را در آن هنگام نفى مى ‏كند.


پي نوشت:

[1] سوره صافات، آيه27.
ترجمه تفسير الميزان، ج‏15،ص 98.  

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++