wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين

تفسير » مفاهيم ماورايي در قرآن

تعداد بازديد:(2242)

چگونه قرآن، دوزخ (موجود فاقد شعور) را مخاطب قرار داده؟

سوره ق، آيه 30: («يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلاْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ»): «روزي كه جهنم را مي گوييم: آيا پر شده اي و او مي گويد: آيا افزون بر اين نيز وجود دارد»

براى اين سؤ ال، سه جواب است:
نخست اينكه اين يك نوع تشبيه و بيان زبان حال است، يعنى خداوند به لسان تكوين از جهنم سؤال مى كند و او هم به زبان حال پاسخ مى گويد و نظير اين تعبير در زبانهاى مختلف فراوان است.
ديگر اينكه سراى آخرت سراى حيات و زندگى واقعى است، حتى موجوداتى همچون بهشت و جهنم از يك نوع حيات و درك و شعور برخوردار مى شوند، بهشت سخت در اشتياق مؤمنان است و دوزخ سخت در انتظار مجرمان. جائى كه اعضاى پيكر انسان به سخن در آيند و شهادت و گواهى دهند تعجب نيست كه بهشت و دوزخ چنين باشند. بلكه به اعتقاد بعضى در اين دنيا نيز تمام ذرات اين جهان از نوعى درك و شعور برخوردارند، و لذا تسبيح و حمد خدا مى گويند، كه اين تسبيح و حمد در آيات مختلف قرآن منعكس است.
ديگر اينكه مخاطب ماموران و خازنان دوزخند و همانها هستند كه پاسخ مى گويند.
همه اين تفسيرها قابل قبول است هر چند تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد.
 
منبع:
تفسير نمونه جلد 22 صفحه 276
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++