wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

آيا بهتر نبود بجاي پنج بار تكرار نماز، هر روز يك بار نماز مي خوانديم؟

چه سري در نماز است كه اصلا تعطيلي ندارد و بايد آن را هر روز و هر وعده بخوانيم گذشته از اين كه بايد هر ركعت آن را 2 بار مثل هم بخوانيم و يا اذكار آن مثل سبحان الله و الله اكبر و... چندين بار تكرار نماييم؟آيا بهتر نبود هر روز يك بار نماز مي خوانديم؟

پيش از پاسخ بايد يادآوري نماييم، انسان براي ادامه حيات مادي خود بسياري از كارها را بدون هيچ گونه تعطيلي، خواسته يا ناخواسته تكرار مي نمايد و اگر روزي اين امور را تعطيل كند حيات مادي اش به خطر مي افتد، به عنوان نمونه: انسان نفس كشيدن را بدون تعطيلي تكرار مي كند، قلب انسان بدون تعطيلي به ضربان خود ادامه مي دهد، انسان براي رفع خستگي مي خوابد و اين عمل را بارها و بارها تكرار مي كند بدون آن كه از تكرار آن خسته شود، انسان براي زنده نگه داشتن خود بارها و بارها غذا مي خورد، آب مي نوشد و براي حفظ سلامت خود بارها و بارها نظافت بدن را تكرار مي كند و نه تنها اين امور زمينه كسالت و خستگي او را فراهم نمي كند بلكه باعث نشاط و شادابي بيش تر وي نيز مي گردد.
با توجه به مقدمه گفته شده در پاسخ به اين سوال مي گوييم: همان گونه كه انسان در بعد حيات مادي خود نياز به انجام بدون تعطيلي برخي كارها دارد، در زندگي معنوي نيز بايد برخي اعمال عبادي هم چون نماز را، ذكرها و سوره هاي مهم را بارها تكرار كند تا انسان نشاط معنوي خود را باز آورد و يا تثبيت كند و يا ارتقاء بخشد.
ناگفته نماند، تكرار بدون تعطيلي نماز و همين طور تكرار ركعات و اذكار آن، نه تنها تداوم و صحت حيات معنوي انسان را تضمين مي نمايد بلكه لازمه رسيدن به اهداف و آثار و فوايد نماز تكرار نماز و ركعات و اذكار آن مي باشد چرا كه با همين تكرار زمينه كمال و ارتقاء روز افزون انسان فراهم مي گردد، تصور كنيد كسي را كه از پله هاي نردباني بالا مي رود، كاري كه اين فرد در ظاهر انجام مي دهد تكرار قدم نهادن بر پله هاي نردبان مي باشد اما آن چه كه در واقع اتفاق مي افتد فاصله گرفتن از زمين و ارتقاء به درجات بالاتر است.
آن چه كه در تكرار اذكار، ركعات و خود نماز براي انسان ها اتفاق مي افتد – البته با رعايت شرايط صحت و قبولي آن - هم چون تكرار قدم نهادن بر پله هاي نردبان مي باشد كه انسان را به اهداف و آثارو فوايد نماز نزديك تر مي نمايد و تعطيلي آن مساوي با توقف از مسير كمال و تعطيلي ضربان قلب معنوي انسان و در نتيجه مرگ معنوي و كفر مي باشد و از همين رو پيامبر خدا ( صلي الله عليه وآله ) كساني را كه نماز را از روي عمد تعطيل مي نمايند را در زمره كفار بر شمرده و فرموده است:«من ترك الصلاة متعمّداً فقد كفر»[1]؛«كسي كه عامدانه نماز را ترك كند، كافر شده است.»
علاوه بر اين معاني بلند و مطالب مهم اين ويژگي را دارد كه با هر تكرار، انسان به يكي از ابعاد آن توجه مي كند و با تكرار الفاظ نورانيت بيش تر براي نمازگزار حاصل مي شود و اگر انسان دچار پراكندگي ذهني و حواس پرتي شود، تكرار، موجب جبران آن مي شود.

پي نوشت :
[1] - بحارالانوار، ج‏30، ص 673
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

نماز قیامت الهی اقامه نماز اسلام
دین قرآن سوره بقره زکات آثار دنیوی
آثار اخروی کلید بهشت حورالعین خلیفة الله عرفان
شریعت طریقت رکوع سجده ابراهیم
عیسی موسی اولیای الهی مومن امام علی
کبر غرور فلسفه نکیر و منکر نمازگزار
شیطان سوره انفال هشام بن حکم امام صادق نمرة بن حبیب
معرفت معصومین واجب خشوع خضوع
عبادت خودپرستی تکبر
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++