wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

منظور از خلافتي كه به مومنين وعده داده شده، كدام خلافت است؟

خداوند در اين آيه 55 سوره نور، به مومنيني كه عمل صالح انجام مي دهند، وعده خلافتي مانند خلافت پيشينيان مي دهد و به آنان نويد آرامش و امنيت مي دهد :«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُ‏ْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِينهَُمُ الَّذِى ارْتَضىَ‏ لهَُمْ وَ لَيُبَدِّلَنهَُّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا  يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيًْا  وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون»خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏ اند وعده مى‏ دهد كه قطعاً آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا و ريشه‏ دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيّت و آرامش مبدّل مى‏ كند، آن چنان كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند.
در اين آيه خداوند به گروهي كه دو صفت ايمان و عمل صالح داشته باشند، سه وعده مهم داده است:
1. استخلاف و حكومت روى زمين.
2. نشر آئين حق به طور اساسى و ريشه‏ دار در همه جا (كه از كلمه" تمكين" استفاده مى ‏شود).
3. از ميان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و نا امنى.[1]
برخي معتقدند مراد از خلافتي كه قرار است مشابه آن به مومنين داده شود و در عبارت« كَما اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» به آن اشاره شده ، همان خلافتي است كه خداوند به آدم و داوود و سليمان عطا كرده بود. چنانچه درباره خلافت آدم فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» و درباره داوود فرموده: «إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ» و درباره سليمان فرموده:«وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ».
برخي معتقدند مراد از آن خلافت، ارث دادن زمين به مومنان و مسلط كردن آنان بر زمين است، هم چنان كه در اين معنا فرموده: «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ، وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» و نيز فرموده: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» كه بنا بر اين احتمال، منظور خلافتي مشابه خلافت مومنان امتهاي پيشين مي باشد.[2]
حال در مورد اينكه اين آيه كه وعده خلافتي شبيه خلافت هاي قبل مي دهد، درباره چه كساني نازل شده است؛ برخي معتقدند در باره اصحاب پيامبر(ص) است كه خداوند زمين را در اختيار ايشان قرار داد و ترس آنها را به امنيت بدل نمود و به آنها عزت داد و مراد از خلافت، خلافت چهار خليفه بعد از رسول الله است.
برخي مي گويند آيه اشاره به عموم مسلمانان دارد و مراد از خلافت امت اسلامي همين است كه زمين را به ايشان به ارث داد چنانه به امت هاي پيش از اسلام نيز داده بود.
برخي نيز گفته اند آيه درباره مهدي موعود(عج) است كه اخبار متواتر از ظهورش خبر داده كه زمين را پر از عدل و داد مى‏ كند بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد، و مراد از «الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت او (ع) است.
علامه طباطبايي در الميزان معتقد است منظور از اين آيه كساني است كه مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» باشند. بنابراين نه همه امت را شامل مي شود و نه تنها گروهي خاص از امت را. اما همه مي دانيم كه چنين جامعه اي كه اين همه فضيلت براي آن گفته شده، هرگز تا بحال در دنيا منعقد نشده است و  دنيا از روزى كه پيامبر (ص) مبعوث به رسالت گشته تا كنون، چنين جامعه ‏اى به خود نديده، ناگزير اگر مصداقى پيدا كند، در روزگار مهدى (ع) خواهد بود، چون اخبار متواترى كه از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت (ع) در خصوصيات آن جناب وارد شده از انعقاد چنين جامعه‏ اى خبر مى ‏دهد، البته اين در صورتى است كه روى سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم، نه تنها حضرت مهدى (ع). يعني جامعه اي كه با آمدن منجي عالم تشكيل مي شود، چنين ويژگي هايي دارد كه در آيه ذكر شده است.[3] 
 بنابراين اولا الگوي حركت صالحان، ساخت و تشكيل چنين جامعه اي است و ثانيا از آنجا كه اين وعده استخلاف جز با اجتماعي كه با ظهور تنها منجي عالم امكان، حضرت صاحب الامر عج الله تعالي فرجه الشريف برپا مي شود، قابل انطباق نيست؛ مي توان «مصداق كامل» اين آيه را همان جامعه آرماني زمان ظهور مهدي موعود(عج) دانست. همان كه ديري است چشم به راهش دوخته ايم...


پي نوشت:
[1] .  تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية ، تهران،1374، ج‏14، ص: 528
[2] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم،1417ق ،ج‏15، ص: 151
[3] . الميزان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 155-153

معناي انتظار مفهوم انتظار چگونگي انتظار
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++