مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
0.0 (0)

نماز فرادا و جماعت، در «نتيجه» چه تفاوتي با هم دارند

/UploadedData/1/Contents/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9%D8%AA1.jpg

اسلام ديني فردگرا و عزلت پذير نيست. عبادات اسلامي، ضمن آن كه براي تصفيه باطن و نفس انساني وضع شده است، هيچ گاه فرد را گسسته از جامعه نمي نگرد و برنامه هاي خود را به گونه اي تنظيم نموده كه حضور اجتماعي يك فرد مسلمان حفظ شود و عبادات جنبه جمعي و اجتماعي پيدا كند و روح عبادت و پرهيزكاري بر جامعه سايه افكند. بنابراين عبادت و تقوا در اسلام، صرفا مربوط به كنج خانه ها و نهانخانه دل نيست؛ بلكه دستورالعملي اجتماعي است و بايد فرهنگ آن، بر همه فعّاليّت هاي فردي و اجتماعي حاكم شود و چنين چيزي جز با تجمعات عبادي امكان پذير نيست. پس نماز فرادا اگر هم رابطه قلبي نيرومندتري برقرار كند، امّا عبادت و ارتباط با خدا را به يك شعار و كنش جمعي و اجتماعي مبدل نمي سازد، فرهنگ دينداري را در جامعه نمي گستراند و مظاهر اجتماعي را تحت پوشش فرهنگي-عبادي قرار نمي دهد.
از همين رو در اسلام جايگاه و اهميت اين حضور اجتماعي به صورت هاي مختلف تذكر داده شده است كه در اين جا به چند مورد اكتفا مي نماييم.

الف - حضور در نماز جماعت با هر دشواري كه باشد
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله – در باب اهميت حضور در نماز جماعت فرموده اند:«در نماز جماعت شركت نماييد، گر چه آن را بر سر آهن نوك نيزه و انجام دهيد (يعني هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دريغ نكنيد).»[1]

ب - حضور در نماز جماعت بر همه لازم است حتي نابينايان
شخص نابينايي خدمت رسول خدا ( صلّي الله عليه و آله )آمد عرض كرد: اي رسول خدا ! من چشم ندارم، صداي اذان را مي شنوم؛ ولي كسي را ندارم كه مرا كمك نمايد تا به مسجد آمده و با شما جماعت بخوانم. حضرت فرمودند: از منزلت به مسجد طنابي بكش و به وسيله آن به جماعت شركت كن.[2]

ج – برخورد شديد پيامبر با تاركان نماز جماعت
«رسول خدا (ص) روزي پس از اداي نماز صبح در مسجد رو به اصحاب كرده و از حال افرادي -كه نامشان را يك به يك برد- پرسيد كه آيا اينان به جماعت حاضر شده اند؟اصحاب عرض كردند: نه، يا رسول الله! حضرت با تعجب پرسيد: آيا غايب هستند؟ بعد فرمود: به راستي كه هيچ نمازي بر منافقان از اين نماز (صبح) و نماز عشاء دشوارتر نخواهد بود.»[3]

د – اجازه تاخير در نماز اوّل وقت به خاطر جماعت
جميل بن صالح از امام صادق (ع) سؤ ال كرد: كدام يك از اين دو افضل است: انسان در اوّل وقت نمازش را بخواند يا مقداري نماز را تاخير بيندازد تا با اهل مسجد به جماعت نماز بخواند، زماني كه مسجد امام جماعت دارد؟ حضرت فرمود:«نماز را به تاخير بينداز، با اهل مسجد نماز بخوان، زماني كه مسجد امام جماعت دارد.»[4]

هـ - غير قابل جبران بودن ثواب جماعت از دست رفته
عبدالله بن مسعود روزي به تكبير اوّل نماز جماعت نرسيد و براي جبران فوت اين ثواب يك بنده آزاد كرد، آمد خدمت رسول خدا (ص) عرض كرد: يا رسول الله من به تكبير اوّل نماز جماعت نرسيدم و جهت جبران يك بنده آزاد كردم. آيا با اين كار آن ثواب فوت شده را درك خواهم كرد؟ حضرت فرمود: خير، ابن مسعود گفت: يك بنده ديگر آزاد خواهم كرد آيا به ثواب فوت شده خواهم رسيد؟ حضرت فرمودند: خير، اي ابن مسعود اگر آن چه در زمين است در راه خدا انفاق كني ثواب فوت شده را درك نخواهي كرد.[5]

و - قطع رابطه با تارك نماز جماعت
پيامبر خدا (صلّي الله عليه و آله) فرمودند: «كسي كه بدون عذر موجهي در مسجد، با مسلمين، نماز جماعت نمي خواند نمازش كامل نيست و كسي كه در منزلش نماز مي خواند و نسبت به جماعت مسلمين بي توجّه است غيبتش جايز است و كسي كه نسبت به جماعت مسلمين بي توجه است از عدالت ساقط است و واجب است دوري كردن از او.»[6]

ز -الزام به ترك همسايگي مسجد براي تاركان جماعت
به حضرت علي (ع) خبر دادند كه در كوفه قومي هستند در همسايگي مسجد، كه به جماعت مسلمين در مسجد حاضر نمي گردند، امام فرمود: بايد به جماعت ما و نماز با ما در مسجد حاضر شوند و گرنه بايد كوچ كنند و از همسايگي مسجد دور شوند و با ما همسايه نباشند و ما نيز با آنان مجاور نباشيم.[7]

ن - محروميت امور اجتماعي تاركان نماز جماعت
به اميرالمؤمنين علي (ع) خبر رسيد كه گروهي براي نماز در مسجد حاضر نمي شوند. حضرت خطبه اي خواند و در آن خطبه چنين فرمود: به درستي كه گروهي براي نماز در مساجد ما حاضر نمي شوند پس با ما هم، نه غذا بخورند، نه آب بياشامند و نه مشورت كنند و نه از ما (زن) بگيرند و از غنايم ما چيزي اخذ نكنند، تا اين كه در نماز جماعت با ما حاضر شوند.[8]

ي - ترك جماعت موجب عدم قبولي نماز
رسول خدا - صلّي الله عليه وآله - فرمود:«كسي كه بدون عذري در جماعت مسلمان ها در مسجد شركت نكند، نمازش پذيرفته نيست.»[9]

پي نوشت :
[1] - الكافي، ج8، ص 348
[2] - تهذيب‏ الأحكام،ج 3، ص266
[3] - بحارالأنوار، ج85، ص 9
[4] - وسائل‏ الشيعة، ج8، ص 308
[5] - مستدرك ‏الوسائل، ج6، ص 445
[6] - الإستبصار، ج3، ص 12
[7] - وسائل‏ الشيعة، ج5، ص 196
[8] - همان
[9] - تهذيب ‏الأحكام، ج6، ص 241
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)
اذكار اطاعت اقامه اقامه نماز انسان
آفريننده بندگي بنده پرستش پهلوي
پيامبراكرم حمد خالق خواندن نماز سجود
سوره ظاهرنماز قرائت قرآن معناي نماز
نماز نمازگزار
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:19902!model&81 -LayoutId:81 LayoutNameالگوي داخلي+نماز+++++++