wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

شأن صدور حديث «فاطمه پاره تن من است...»

شأن صدور احاديث زير چيست؟ 1. فاطمه پاره تن من است و هر كس او را خشمگين كند، مرا خشمگين كرده است. 2. يا فاطمه ان الله يغضب لغضبك و يرضي لرضاك.

چند نكته در پاسخ اين سوال:
نكته اول: هيچ لزومي ندارد كه احاديثي كه از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ به دست ما رسيده و در كتب روايي ما نقل شده ،‌ شأن صدور داشته باشد؛ حتي در قرآن كريم هم، آيات بسياري داريم كه شأن نزول ندارد؛ مانند بعضي از آيات توحيد ، معاد، داستان هاي پيامبران ، و ... .
نكته دوم: احاديث فراواني در معرفي شخصيّت و منزلت حضرت فاطمه زهرا در پيشگاه خدا و رسولش وجود دارد، تا جايي كه بزرگاني از شيعه و سنّي، به منظور جمع آوري آنها، كتاب هاي جداگانه اي را نوشته اند.
در همه منابع مهم روايي شيعه مثل امالي مفيد و صدوق و شيخ طوسي و ...[1] و در بسياري از صحاح و مسانيد معتبر اهل سنت از جمله كتاب هاي : صحيح بخاري، صحيح مسلم، صحيح ابو داود، مسند احمد ابن حنبل، صحيح ترمذي، كنز العمال، حلية الاولياء، مستدرك الصحيحين، و چند كتاب معتبر ديگر از اهل سنت،[2] رواياتي با تعابير مختلف، اما مفهوم نزديك به هم از پيامبر اكرم ص نقل شده است كه فرمود:
«فاطمه پاره تن من است پس هر كس او را غضب ناك كند مرا غضب ناك كرده است».
و نيز با تعبير ديگري آمده است:
«فاطمه پاره تن من است خوشحال مي كند مرا آنچه او را خوشحال مي كند».
و نيز :
«همانا فاطمه پاره تن من است و هر چه باعث اذيت و آزار او شود؛ باعث آزار من است».
و نيز خطاب به حضرت فاطمه فرموده است:
«به درستي كه خداوند به خاطر غضب تو، غضب مي كند و به خاطر رضايت و خوشنودي تو خوشنود مي شود».
در حديث ديگري امام صادق ع مي فرمايند: رسول خدا ص و سلم خطاب به فاطمه س مي فرمود: «اي فاطمه! همانا خداوند عزوجل به سبب غضب تو غضبناك مي شود و به خشنودي تو خشنود مي گردد».
همان گونه كه ملاحظه مي شود، اين احاديث به طور مطلق هستند و هيچ گونه قيدي و هيچ جريان و قضيه اي در آنها به چشم نمي خورد. وقتي پيامبر خدا ص مي فرمايد: «خداوند، به غضب فاطمه، غضب مي كند» نمي فرمايد: اگر چنين و چنان بود، يا به فلان شرط، يا اگر غضبش به فلان علّت بود. بلكه بدون هيچ قيدي مي فرمايد: «خداوند، به غضب فاطمه، غضب مي كند» اين غضب به چه سببي باشد؟ نسبت به چه كسي باشد؟ در چه زماني باشد؟ هيچ اشاره اي ندارد و به طور مطلق است. و آن گاه كه مي فرمايد: «آنچه او را اذيت مي كند، مرا اذيت مي كند» ديگر نمي فرمايد: اگر چنين بود، يا اگر اذيّت كننده فلاني بود، يا اگر در فلان وقت بود، بلكه حديث به طور مطلق است و هيچ قيد و شرطي ندارد.


پاورقي ها:
[1]. امالي المفيد، ص94؛ امالي الصدوق، ص383؛ امالي طوسي، ص437 ؛ مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج43، ص19 باب مناقب و فضائل حضرت زهرا(س)؛ الاحتجاج، ج2، ص354.
[2]. صحيح بخاري، ج5، ص96، ش278، صحيح مسلم، ج 16، ص3 به شرح نووي، كنزالعمال، ج12، ص108 ش 34222، مسند احمد حنبل، ج 4، ص329، حلية الأولياء، ج2، ص39، المستدرك الصحيحين، ج3، ص151، ابن ابي الحديد، ج 16، ص 273، جامع الصغير سيوطي، ج 2، ص 208 ش 58333.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++