wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين

سوال زن انصاري -به نيابت از جامعه جهاني زنان- از پيامبر(ص)

اين سؤال وجواب را، علامه طباطبايي رضوان الله تعالي عليه در تفسير الميزان به نقل از كتاب «الدر المنثور في التفسير بالماثور» در خلال «بحث روايي» ذيل آيات سوره نساء ذكر فرموده است.

 در المنثور از بيهقي نقل مي كند كه : روزي رسول خدا (ص) در جمع ياران و اصحابش نشسته بود، اسماء بنت يزيد انصاريه، يكي از زنان انصار، به حضور پيامبر صلوات الله و سلامه عليه رسيد، عرض كرد: من نماينده تمام زنان هستم به سوي شما، اين سؤال، تنها سؤال زنان انصار و زنان مدينه نيست، بلكه سؤال همه زنهاست و هيچ زني در مشرق يا در مغرب نيست مگر اين كه وقتي سخن مرا بشنود آن را مي پذيرد ، پس من در حقيقت نماينده همه زنان عالم هستم، زيرا شما پيامبر همه جوامع بشري اعم از زن ومرد هستيد و اين سؤال عموم زنان از شما است. او در كمال ادب اين سؤالها را طرح كرد. در آغاز سخنش جمله «بابي انت وامي » گفت، بعد هم گفت: نفسي لك الفداء » يعني من و پدر و مادرم فداي تو.

پس از ايراد خطبه به عنوان نماينده زنان جهان، عرض كرد: «ما زنها خانه نشين و محصور و حامل فرزندان شما مردان هستيم وشما مردها بر ما فضيلت داريد براي اين كه در نماز جمعه وجماعت، در عيادت بيمار، در تشييع جنازه شركت مي كنيد، شما مكرر مي توانيد به حج برويد وبالاتر از همه جهاد في سبيل الله وظيفه شماست و ما محروميم. شما اگر به عنوان حج يا جهاد حركت كرديد ما بايد در خانه ها بنشينيم واموالتان را حفظ كنيم، لباسهايتان را ببافيم، فرزندان شما را تربيت كنيم. ما زنها با شما مردها در هيچ يك از فضيلت ها شريك نيستيم.»

تفكري كه در آن روز رايج بود تفكر جاهلي بود. اين زن در عين حال كه نماينده زنان جهان است نماينده زنان مسلمان نيز هست، ولي در متن سؤالش تفكر جاهلي را مطرح مي كند او مي گويد، زن حامل فرزند شوهر است، غافل از اين كه زن حامل فرزندي است كه به پدر و مادر به صورت مشترك منسوب است.

پاسخ پيامبر (ص): 

-حضرت رسول (ص) با تمام صورت رو به اصحاب كرد و فرمود: «هل سمعتم مسالة امراة قط احسن من مسالتها في امر دينها من هذه»؛ يعني شما تاكنون زني به اين فضيلت ديده ايد كه در مسائل ديني اينچنين سؤال كند؟

معلوم مي شود شنيدن صداي زن در اين گونه از مسائل ديني براي معصوم هم رواست و زن مي تواند در مجامع عمومي درباره مسائل دين سخن بگويد و مردها هم مي توانند سخن زن را درباره مسائل ديني بشنوند و يا گوش دهند. اين قصه در مدينه و در زماني واقع شده كه بسياري از مسائل حجاب و فضائل ديني و دستورات عفاف نازل شده است، اگر يك چنين سؤال و جواب و سخنراني در اوائل اسلام و در مكه رخ مي داد، ممكن بود كسي بگويد آن روز هنوز دستور حجاب نبوده. اما اين جريان در مدينه و در جمع انصار اتفاق مي افتد و سؤال و جواب در مقام و موقعيت زن در جهاد بوده است.

-اصحاب گفتند: ما فكر نمي كرديم زن به اين مقام برسد. چرا كه زمينه اي نبود تا زن را بپروراند. نبايد توقع داشت، تفكر جاهلي توان تربيت اين گونه از زنها را داشته باشد.

-آنگاه پيامبر رو به اين زن كرد : «فقال افهمي ايتها المراة واعلمي من خلفك من النساء ان حسن تبعل المراة لزوجها وطلبها مرضاته واتباعها موافقته يعدل ذلك كله فانصرفت وهي تهلل حتي وصلت الي نساء قومه »؛

اي زن برگرد به همه زنهايي كه تو نماينده آنهايي، چه در مشرق و چه در مغرب، اعلام كن كه مسؤوليت تربيت خانواده و تشكيل خانه، شوهرداري، حسن تبعل كه چشم شوهر در بيرون به گناه گشوده نشود و گوشش در بيرون منزل به گناه و آهنگ باطل باز نشود، و دستش به خيانت باز نشود، نيك شوهرداري كردن و خانواده را حفظ كردن واركان خانه را به دوش كشيدن، حفظ اولاد واموال و تامين آبرو، معادل همه آن فضائل است كه بر شمردي.

مگر نه آن است كه شما خواهان ثواب و تقرب الهي هستيد ، مگر نه آن است كه فروع دين تعبدي است و ذات اقدس آله مصالح ما را بهتر از ما مي شناسد، آن خدايي كه به شما شش سال زودتر از ديگران دستور عبادي داد و زودتر از ديگران سخن گفت و شش سال زودتر از ديگران به حضور پذيرفت، اين چنين دستور داده است كه خانواده در اسلام اصل است . آنها كه خانه را منحل كرده و در حد يك خوابگاه به او مي نگرند ، آنها جان و روح زن را از خانه بيرون آوردند و به مراكز فساد كشاندند . نمونه بارز انحطاط را در كشورهاي پيشرفته ديده و مي بينيد.

مرحوم علامه طباطبايي در ذيل همين حديث شريف بحث مبسوطي دارند و مي فرمايند: آنها زن را تحت عنوان آزادي بازيچه قرار دادند . اما دين مي گويد زن گل است و نظير ابزار بازي نيست، او را ضايع نكنيد، كارهاي سنگين به اينها ارائه نكنيد، نگذاريد با نامحرم تماس بگيرند، نامحرم با او تماس بگيرد چرا كه اين گل پژمرده مي شود ، اين فقط بايد در بوستان منزل باشد، آنگاه است كه مي تواند پيغمبر تربيت كند. اگر زنان، كانون خانه را متلاشي نكنند و گرم نگه دارند و گونه اي عمل كنند كه مرد، تمام تلاشش متوجه خانه باشد، با حسن برخورد، با اداره صحيح شؤون منزل، با قناعت و كم توقعي، با تربيت دقيق فرزندان، با رفتار مؤدبانه داشتن و حفظ عفاف و لباس حتي در برابر اولاد، و در نتيجه تربيت فرزنداني وزين و عفيف، آنگاه مي توانند نقص آن فضائل را جبران كنند، چه اين كه اينها معادل همه فضائلي است كه براي مردها وارد شده است.

 

پي نوشت:

زن در آيينه جلال و جمال الهي، ص 417-415

NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++