wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

بررسي امكان پذيري ازدواج انسان و أجنه

درباره ازدواج انسان با جنّ، مى ‏توان استفاده‏ هايى از قرآن نمود، اگر چه اين استفاده ‏ها قطعى نيست:

 حورالعين كه براى بهشتيان خلق شده است، قابليت ازدواج و آميزش با انسان را دارد. قرآن مى ‏فرمايد: («لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌ‏«)[1]؛ «با اين حوريان، قبل از شما، نه انسانى آميزش كرده و نه جنى» و اين، نشان دهنده آن است كه جن مى‏ تواند با حوريان نيز آميزش كند و الا اين حرف (نفى تماس جنيان با حورى)، معنا نداشت. بنابراين ازدواج و آميزش انسان‏ها با حوريان و يا اجنّه، ممكن است و محال عقلى نيست.


در آيه ديگرى آمده است: («وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً»)[2]؛ «و از ايشان، هر كه را توانستى، با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت، بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد، شركت كن و به ايشان وعده بده و شيطان، جز فريب، به آنها وعده نمى ‏دهد».
آيه در ارتباط با زمانى است كه خدا، شيطان را از درگاه خويش راند و شيطان گفت: مى ‏روم بنده ‏هايت را گمراه مى ‏كنم و خدا فرمود: هر كارى مى‏ خواهى بكن؛ تا جايى كه مى‏ فرمايد: برو با آنها در مال و اولاد آنها شريك شو. مشاركت شيطان در اولاد و توليد نسل انسان، مى‏ تواند به چند صورت زير فرض شود:
1. كسانى كه از زنا به وجود آمده ‏اند، زيرا اين عمل از وسوسه ‏هاى شيطان است. از ابن‏ عباس نقل شده كه مقصود از مشاركت شيطان در اولاد انسان، همين است و برخى روايات نيز ناظر به آن است.[3]
2. فرزندانى كه نطفه آنها از مال حرام بسته مى ‏شود.[4]
3. مشاركت شيطان براى كسانى كه هنگام عمل مجامعت، بسم الله نمى‏ گويند.[5]
4. مشاركت در نطفه كسانى كه بغض اهل‏بيت (عليهم السلام) را دارند.[6]
از برخى روايات استفاده مى‏ شود كه اين مشاركت، مستقيم است‏[7] و شيطان، در عمل مجامعت وارد مى ‏شود؛ اگر چه براى انسان محسوس نيست.
 

پي نوشت:

[1] سوره الرحمن، آيه 74.
[2] سوره اسراء، آيه 64.
[3] بحارالأنوار، ج 69، ص 100، باب 98؛ «عن اميرالمؤمنين (عليه السلام) ... وَ أَمَّا الْوَجْهُ الثَّالِثُ مِنَ الشِّرْكِ فَهُوَ شِرْكُ الزِّنَى قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ ...».
[4] بحارالأنوار، ج 57، ص 342، باب 41؛ «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عليه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ شِرْكِ الشَّيْطَانِ قَوْلِهِ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ قَالَ مَا كَانَ مِنْ مَالٍ حَرَامٍ فَهُوَ شِرْكُ الشَّيْطَانِ قَالَ وَ يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ حَتَّى يُجَامِعُ فَيَكُونُ مِنْ نُطْفَتِهِ وَ نُطْفَةِ الرَّجُلِ إِذَا كَانَ حَرَاماً».

[5] تفسير القمى، ج 2، ص 22؛ «شركة الشيطان في الأولاد ... و في حديث آخر إذا جامع الرجل أهله و لم يسم شاركه الشيطان».
[6] الكافى، ج 5، ص 502؛ «... ثُمَّ قَالَ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَجِي‏ءُ حَتَّى يَقْعُدَ مِنَ الْمَرْأَةِ كَمَا يَقْعُدُ الرَّجُلُ مِنْهَا وَ يُحْدِثُ كَمَا يُحْدِثُ وَ يَنْكِحُ كَمَا يَنْكِحُ قُلْتُ بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ يُعْرَفُ ذَلِكَ قَالَ بِحُبِّنَا وَ بُغْضِنَا فَمَنْ أَحَبَّنَا كَانَ نُطْفَةَ الْعَبْدِ وَ مَنْ أَبْغَضَنَا كَانَ نُطْفَةَ الشَّيْطَانِ».
[7] بحارالأنوار، ج 18، ص 88، باب 9؛ «فَوَ اللَّهِ مَا أَبْغَضَكَ أَحَدٌ إِلَّا سَبَقَتْ نُطْفَتِي إِلَى رَحِمِ أُمِّهِ قَبْلَ نُطْفَةِأَبِيهِ وَ لَقَدْ شَارَكْتُ مُبْغِضِيكَ فِي الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ».

تفسير آيات برگزيده؛ مستشارى، عليرضا، ج‏2 ؛ ص83.

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++