مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
0.0 (0)

آيا معصوم ، قدرت و توانايى انجام گناه دارد

/UploadedData/1/Contents/%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF%DA%A94_1_1.jpg

در پاسخ اين سوال بايد توجه داششت كه، عصمت را خواه مرحله ى كامل از تقوا بدانيم، يا آن را معلول علم شكست ناپذير نسبت به عواقب گناه تصور كنيم، و يا آن را بازتاب تكامل شناخت نسبت به مقام ربوبى قلمداد نماييم، هرگز موجب سلب قدرت و توانايى از انجام گناه نمى گردد؛ و انسان معصوم، مى تواند يكى از دو طرف كار را برگزيند.

درست است كه هيچ فرد عاقلى به سيم لخت برق دست نمى زنـد، و يا باقيمانده ى غـذاى بيمـار مبتلا بـه جـذام و سـل را نمى خـورد ولى در عيـن حــال آنچنـان نيست كه قدرت بر اين كـار را نداشتـه باشد، بلكه او با توجه به پيامدهاى كار، ترك را بر فعل ترجيح مى دهد و در طول زندگى گرد چنين كارها نمى رود؛ ولى انجام نـدادن، مطلبى اسـت و نداشتن قـدرت بر عـدم آن، مطلبى ديگر.و به ديگر سخن: صدور يك چنين كار از انسانهاى عاقل و علاقمند به سلامت خود، به صورت محال عادى در مى آيد، نه محال عقلى؛ و تفاوت ميان اين دو محال بسيار روشن است، در اولى امكان انجام فعل محفوظ است هر چند تحقق نمى پذيرد، ولى در دومى فعل، امكان انجام ندارد. و براى تقريب يادآور مى شويم: صدور كار قبيح از خدا امكان پذير است مثلاً خدا مى تواند افراد مطيع و فرمانبردار را به دوزخ بفرستد در حالى كه هرگز اين كار را انجام نمى دهد، اقتضاى صفت حكيمانه اين است كـه به مطيع پاداش دهـد نه كيفر.بنابر اين، «انجام ندادن فعل» گواه بر عدم توانايى نيست، فرد معصوم به خاطر تقواى والا يا علم شكست ناپذير از پيامد گناه و يا شناخت كامل از عظمت خالق، اقدام به انجام كار خلاف نمى كند، هر چند كه اگر بخواهد مى تواند مانند ديگران مبدأ فساد و گناه باشد.

نظر قرآن مجيد: در اين مورد مى توان از آيه ى ياد شده ى در زير، نظر قرآن را به دست آورد:( ...وَ اجْتَبَيْناهُمْ وَ هَدَيْناهُمْ إِلى صِراط مُسْتَقيم * ذلِكَ هُدَى اللّهِ يَهْدِى بِهِ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ ) .[1].«آنان را برگزيديم و به راه راست هدايت نموديم، اين است هدايت خدا، به وسيله ى آن، هر كس از بندگان خود را بخواهد هدايت مى كند، و اگر شرك ورزند اعمالى كه انجام داده اند حبط مى گردد». اگر فرد معصوم قادر بر انجام گناه نباشد جمله ى: ( ...وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ) كه درباره ى معصومان است بى مورد مى گردد؛ زيرا فرض اين است كه بر هيچ گناهى اعم از شرك و غيره قادر نمى باشد. قرآن در آيه ى «ابلاغ » مى فرمايد: ( يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ... ).[2] «اى رسول خدا! آنچه به تو نازل گرديده برسان، و اگر انجام ندهى رسالت خدا را ابلاغ نكردى».اين آيه آشكارا قدرت پيامبر بر عصيان را تصريح مى كند و اينكه پيامبر با داشتن عصمت، قادر بر ترك رسالت مى باشد.

منابع:
[1] - انعام /87ـ88.
[2] - مائدة/71. 
منشور جاويد، شيخ جعفر سبحاني،ج 5، ص28 ـ 29.

 
 

اسحاق امام صادق(ع) امامت بني هاشم پيامبر(ص)
حضرت ابراهيم(ع) حضرت يعقوب(ع) خلافت عبداللّه بن افطح قريش
موسي بن جعفر(ع) نبوت ولايت
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:1635!model&76 -LayoutId:76 LayoutNameالگوي داخلي+++++++اعتقادات