wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين

تفسير » اديان در قرآن

تعداد بازديد:(2444)
0.0 (0)

آيا شيوه نزول تورات، انجيل و قرآن يكسان بوده است؟

در كل نمي توان به طور دقيق به كيفيت نزول تورات و انجيل بر حضرت موسي و حضرت عيسي پي برد. مفسران به اين نكته اشاره كرده اند كه تورات و انجيل مانند قرآن نزول تدريجي نداشته اند. چرا كه در آية 32 سورة فرقان آمده كه كافران مي پرسند چرا قرآن يك جا نازل نشده است؟[1] در تفسير اين آيه عموم مفسرين مي نويسند: منظور از سؤال در آيه شريفه اين است كه چرا قرآن مانند كتاب هاي تورات و انجيل و زبور يكباره نازل نگرديد.[2] بنابراين تورات و انجيل و زبور تنها نزول دفعي داشته اند. اما در مورد چگونگي نزول دفعي اين كتاب ها اطلاعات دقيقي در دست نيست. در خصوص تورات در اين حد مي دانيم كه اين كتاب آسماني به صورت الواحي بر حضرت موسي نازل شد. در واقع خداوند از كتم عدم اين الواح را خلق و ابداع نمود. اين الواح در كوه طور در طول چهل شب بر حضرت موسي فرود آمد. كوه طور در مصر در صحراي سينا قرار دارد. مسلما تورات در همين محل بر موسي نازل شده است.  حضرت موسي نيز اين الواح را جمع نمود و پيش قومش آورد و چون بسياري از آنان زير بار نرفتند خداوند براي تنبيه آنها كوه طور را بر فراز سر آنها معلق نگاه داشت:
« وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا ءَاتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُواْ  قَالُواْ سمَِعْنَا وَ عَصَيْنَا وَ أُشْرِبُواْ فىِ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ  قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُم بِهِ إِيمَانُكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين»[3]
اين معلق نگاه داشتن كوه براي تخويف و عقوبت آنها بود تا تسليم حق شوند. بعضي سجده كردند و برخي هم ايمان نياوردند.
اما نحوه نزول انجيل از تورات مبهم تر است. به اين جهت كه مشخص نيست انجيل به صورت وحي آسماني بر حضرت عيسي نازل شده يا بصورت تلقين بوده است يا كلا از نوعي ديگر بوده است. در ميان خود مسيحيان نيز اين موضوع كه انجيل به چه شكل نازل شده و به چه نحوي بين مردم داير گرديده مطرح نيست. اما بهر حال اين مشخص است كه تمامي اناجيل بعد از حضرت عيسي نوشته شد. در واقع بعد از عروج حضرت عيسي 120 عدد انجيل نوشته شد و كليسا از اين تعداد تنها به 4 عدد از آنها كه نوشته لوقا، يوحنا، مرقس و متي است و به همين نام ها نامگذاري شده اند ،اعتبار داده و آنها را به رسميت شناخته است. بعد از سالها انجيل ديگري بنام انجيل برنابا پيدا شد و كليسا از ديدن آن به وحشت افتاد و در نهايت آنرا از رسميت انداخت، چرا كه اين انجيل با مطالب اسلامي و قرآني مشابهت بسياري داشت و مژده ظهور پيامبر اسلام نيز در آن ديده مي شد. تمام آنچه درباره كيفيت نزول تورات و انجيل مي توان گفت همين است و اطلاعات بيشتري از نحوه نزول آنها در دست نيست.[4]


پي نوشت:
[1] . «و قال الذين كفروا لولا نزل عليه القران جملة واحدة كذلك لنبثت به فوادك و رتلناه ترتيلا» و كافران گفتند: «چرا قرآن يكجا بر او نازل نمي شود؟ اين به خاطر آن است كه قلب تو را به وسيلة آن محكم داريم و (از اين رو) آن را بتدريج بر تو خوانديم.
[2] .التبيان في تفسير القرآن، طوسي، محمد بن حسن، بيروت: دار احياء التراث العربى، بي تا، ج‏7، ص: 488؛ تفسير سور آبادى، فرهنگ نشر نو،تهران،1380، ج‏3، ص: 1707؛ الكشف و البيان عن تفسير القرآن، دار إحياء التراث العربي، بيروت،1422،ج‏7، ص: 132؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، انتشارات ناصر خسر و، تهران، 1372ش، ج‏7، ص: 265؛  الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم،1417ق ، ج‏15، ص: 209
[3] . و (به ياد آوريد) زمانى را كه از شما پيمان گرفتيم و كوه طور را بالاى سر شما برافراشتيم (و گفتيم:) «اين دستوراتى را كه به شما داده‏ ايم محكم بگيريد، و درست بشنويد!» آنها گفتند: «شنيديم ولى مخالفت كرديم.» و دلهاى آنها، بر اثر كفرشان، با محبت گوساله آميخته شد. بگو: «ايمان شما، چه فرمان بدى به شما مى‏ دهد، اگر ايمان داريد!» بقره،93
[4] . رساله لب اللباب به ضميمه مصاحبات، محمد حسين طباطبايي، تاليف محمد حسين حسيني تهراني، به كوشش سيد هادي خسروشاهي،بوستان كتاب، قم،1389، بخش مصاحبات(ابحاث تاريخي)،ص348-350

برچسب:

انجيل تورات زبور عهدين نزول
دفعي تدريجي الواح موسي عيسي
برنابا
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++