wait لطفا صبر کنید

مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين
0.0 (0)

تا قبل از ظهور اسلام، چند حمله نافرجام به كعبه صورت گرفت؟

بايد گفت كه قبل از حمله ابرهه به كعبه نيز چندين بار به اين خانه سوء قصد هايي شده بود. از آنجا كه مردم همه شهرهاي عرب براي زيارت سالانه به مكه مي آمدند و مكه بين شهرها جايگاه ويژه اي يافته بود؛ به همين دليل سران و حاكمان شهرهاي ديگر مانند يمن مي خواستند با نابودي كعبه و ساخت عبادتگاهي ديگر در شهر خود، مركزيت را از مكه به محل حكمراني خود آورده و از مزاياي آن بهره مند شوند. بنابراين چندين بار از سوي سران شهرهاي ديگر به كعبه حمله شده بود. مي توان گفت قبل از حمله ابرهه سه بار به اين خانه الهي حمله شده بود كه هرسه مرتبه، سپاهيان دشمن شكست خورده و نااميد از ويران سازي كعبه به شهر خود بازگشتند.
نخستين كوشش براي نابودي كعبه از «تبان اسعد ابوكرب» بود كه برخي منظور از قوم تبّع را در قرآن قوم او مي دانند.او به قصد جنگ از شرق به مدينه آمد و در آنجا بود كه دو دانشمند از يهوديان بنى قريظه نزد او آمدند و او را پند دادند تا دست به چنين كارى نيازد وگرنه هم به زودى عذابى او را فرا خواهد گرفت و هم آنان با او درگير خواهند شد. او از كار خود پشيمان شده و در راه رفتن به يمن، به سوى مكه مى‏ رود، چون به ميان «عسفان» و «امج» مى‏ رسد، كسانى از قبيله هذيل نزد او مى‏ آيند و او را به تاراج كعبه برمى‏ انگيزند. اما بازهم افرادي او را منصرف مي كنند و در اين ميان، سه شب به طور مكرّر در رؤيا مى ‏بيند كه پوششى بر كعبه مى‏ پوشاند، و از اين‏رو در بيدارى آنچه را در رؤيا ديد و فرمان يافته بود، انجام مى‏ دهد. و از اينجاست كه او، به پندار گزارشگران، نخستين كسى است كه پوششى بر كعبه پوشانده است، سپس به يمن باز مى‏ گردد.
دومين كوشش براى ويرانى كعبه از سوى «حسان بن عبد كلال» انجام گرفته است. آنگاه كه او همراه با حميريان و انبوهى از ديگر قبيله ‏هاى يمنى، از يمن آهنگ مكه كرد تا سنگ‏هاى كعبه را از مكه به يمن برد و كعبه را در سرزمين خود بنا كند تا مردم براى گزاردن حج به آنجا روى ‏آورند. چون او به «نخله» رسيد، قريشيان به فرماندهى «فهر بن مالك» راه بر او گرفتند و در پيكارى خونين كه ميان آنان درگرفت، پيروزى از آن قريشيان، و شكست و سه سال اسارت در مكه از آن حسان بن عبدكلال شد.
سومين كوشش براى ويرانى كعبه كه اخباريان بدان اشاراتى كرده ‏اند- درست يا نادرست- كوششى است كه در سده نخست پيش از هجرت از سوى غطفانيان انجام گرفته است، و داستان چنين است كه غطفانيان براى خويش خانه‏ اى چون كعبه بنا كردند و سپس كوشيدند تا عرب‏ها را وادارند به جاى كعبه به خانه آنان رو كنند، اما يكى از سران عرب نپذيرفت و گفت: «نه به خدا سوگند تا من زنده‏ ام هرگز نمى‏ گذارم چنين شود». قوم وي با غطفايان از در پيكار درآمدند، آنان را شكست دادند و حرمشان را از اعتبار انداختند.
و اما چهارمين كوشش براى ويرانى كعبه كه معروف و زبانزد نيز هست، همان است كه از سوى ابرهه حبشى انجام گرفت. كوششى كه در قرآن كريم نيز در سوره فيل بدان پرداخته شده است.
اما پس از اين حمله هم تا قبل از ظهور اسلام يك حمله ديگر به كعبه صورت گرفت.در آن زمان امپراتورى روم به دو پاره شرقى و غربى بخش شد، به زودى بيزانس بر آن شد تا از مسيحيت همچون ابزارى براى گسترش نفوذ خود در سرزمين‏هاى عربى بهره گيرد. از اين رو هيئت‏ هاى تبليغ مذهبى را به آن سرزمين ‏ها گسيل كرد، و  توانست حبشى‏ ها را به دين مسيح درآورد و تلاش كرد با بهره‏ گيرى از حبشى ‏ها نفوذ خود را در سرزمين‏هاى عربى گسترش دهد. اما بيزانس چون نمى‏ خواست خود مستقيم در كار كشورهاى عربى دخالت كند، نخست ابرهه رادر حمله به مكه پشتيبانى كرد، و چون ابرهه شكست خورد و حبشى‏ ها از يمن رانده شدند، از راه ديگرى درآمد تا بتواند بر مكه سلطه يابد. در واقع روميان نيزدر پى همان چيزى بودند كه كوشش و نقشه نظامى حبشيان در پى آن بود، يعنى فروپاشى مكه و كعبه. اما خدا خواست تا اين هر دو نقشه، ناكام ماند و مكه همچنان حرم امن خدا براى عرب و عجم بر جاى ماند.
اين‏گونه كوشش‏ ها و نقشه‏ ها آشكارا نشان مى‏ دهند كه سران و شاهان شمال و جنوب از كعبه و پايگاه والاى آن دل خوشى نداشته ‏اند و در پى فروپاشى آن بوده‏ اند. و جالب اينكه كعبه توانست در برابر همه اين كوشش‏ ها و نقشه‏ ها سرافراز بماند و پايگاه خود را پاس دارد.


پي نوشت:
 بررسى تاريخى قصص قرآن، محمد بيومى مهران، سيد محمد راستگو، انتشارات علمى و فرهنگى‏، تهران،1383، ‏ج‏1، ص: 177-184.

مكان مدين موسي حجاز شام
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++