مركز پاسخگويي به سوالات ديني انوارطاها

احكام شرعي

تفسير

تاريخ

كتابخانه

اعتقادات

مشاوره

ويژه ها

نماز

پاسخگويي آنلاين (ساعت پاسخگوي احكام شرعي21:30 الي 23 شب11 صبح الي 12:30 ظهر)
0.0 (0)

ايجاد شرايط خاص در آستانه تولد امام زمان(عج)

/UploadedData/1/Contents/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%867.jpg

تلاشهايى كه عباسيان حاكم بر سامرا و بغداد براى كنترل زندگى امام حسن عسكرى عليه السّلام به عمل آورده بودند، علت مخفي ماندن مسأله مهم تولّد امام زمان عليه السّلام را كاملا توجيه مى‏ كند. همچنين اين نكته روشن مى كند كه در آن زمانها، مسأله غيبت آن حضرت بر سر زبانها بوده و بنى عباس در صدد بودند تا به هر طريق ممكن، راه امامت را بر شيعه مسدود سازند.
شيخ مفيد در جلد دوم كتاب «الارشاد» در آغاز شرح حال امام زمان عليه السّلام مى ‏نويسد: به دليل مشكلات آن دوران و جستجوى شديد سلطان وقت و كوشش بى ‏امان براى يافتن آخرين حجّت خدا، ولادت آن حضرت بر همگان مخفى ماند.[1]
پيش از آن نيز در روايات امامان عليهم السّلام به ولادت اسرارآميز آن حضرت اشاره شده و حتى اين مطلب يكى از دلايل شناخت وى تعيين شده بود.[2]
تلاش بى ‏وقفه بنى عباس براى يافتن فرزندى از امام يازدهم، در بيشتر منابع تاريخى گزارش شده است. احمد بن عبيد اللّه بن خاقان كه كار خراج قم را بر عهده داشته، درباره موضوع كاوش خانه امام عسكرى عليه السّلام، گزارشى داده كه متن آن چنين است:
وقتى خبر بيمارى امام عسكرى عليه السّلام شايع شد، خليفه به دنبال پدرم فرستاد. او به دار الخلافه رفت و همراه پنج تن از كارمندان نزديك خليفه كه از معتمدان او بودند بازگشت. پدرم به آنان دستور داد تا خانه امام را در كنترل خود گرفته و لحظه به لحظه از احوال و اخبار وى اطلاع داشته باشند؛ آنگاه برخى از طبيبان را فرا خوانده و دستور داد شبانه روز بر بالين امام حضور داشته باشند.
پس از دو يا سه روز به او اطلاع دادند كه امام ضعيف‏تر شده است و او دستور داد طبيبان بر مراقبتهاى خود بيفزايند؛ آنگاه پيش قاضى القضات رفت و از او خواست ده نفر از معتمدان خود را كه از نظر دين و ورع، كاملا به آنان اطمينان دارد به منزل امام عسكرى عليه السّلام بفرستد كه شبانه روز در آنجا باشند. اين وضع ادامه داشت تا آن كه امام وفات كرد. پس از اين حادثه، خانه امام عسكرى عليه السّلام به دستور خليفه بررسى دقيق شد و همه چيز مهر و موم گرديد و پس از آن تلاشهاى پى‏ گيرانه‏ اى براى يافتن فرزندى از آن حضرت آغاز شد؛ حتى كنيزان امام نيز تحت نظر قرار گرفتند تا معلوم شود كدام يك از آنها باردار است؛ يكى از آنها را كه احتمال حمل درباره ‏اش مى ‏رفت در حجره‏ اى تحت مراقبت قرار دادند تا وقتى كه باردار نبودن وى مسلم شد. آنگاه ميراث امام را ميان مادر و برادرش جعفر تقسيم كردند. در همين روايت، به دنبال گزارش مزبور، اشاره‏ اى به فرصت طلبى جعفر به منظور جانشينى برادرش شده است؛ از جمله آن كه، وى از عبيد اللّه بن خاقان خواست او را به عنوان جانشينى امام‏ عسكرى عليه السّلام اعلام و معرفى نمايد و او تقاضاى جعفر را رد كرد.[3]
در روايت ديگرى آمده است: برخى از شيعيان قم، بى ‏خبر از شهادت امام عسكرى عليه السّلام براى پرداخت وجوه خويش به سامرا آمدند. پس از ورود به سامرا، كسانى آنها را پيش جعفر بردند. قمى ‏ها نخست در صدد امتحان جعفر بر آمدند؛ بدين منظور از وى پرسيدند: آيا او از مبلغ پولى كه با خود آورده ‏اند اطلاع دارد؟ جعفر پس از اظهار بى ‏اطلاعى گفت: تنها خدا از غيب آگاه است. در نتيجه قمى ‏ها از پرداخت پول به او خوددارى كردند. در آن هنگام، شخصى آنها را به خانه‏ اى هدايت كرد و در آنجا پس از آن كه مبلغ وجوهات به آنها گفته شد، پول را به شخصى كه درست گفته بود تحويل دادند. جعفر اين موضوع را به معتمد گزارش داد و به دستور او خانه امام و حتى خانه ‏هاى همسايگان آن حضرت تفتيش مجدد شد.
در اينجا بود كه كنيزى به نام صيقل كه گويا به خاطر حفظ جان امام زمان عليه السّلام ادعاى باردارى كرده بود بازداشت شد و مدّت دو سال تحت نظر قرار گرفت تا اطمينان به عدم باردارى وى حاصل شد؛ سپس او را رها كردند.[4]
به طور مسلم، چنين حساسيت شديدى از طرف دستگاه خلافت همراه با تحريكات جعفر، بدان سبب بود تا گذشته از كنترل امام دوازدهم، در صورت عدم دسترسى به آن حضرت، دست كم بتوانند اعلام كنند كه امام حسن عسكرى عليه السّلام فرزندى نداشته است. احضار افراد موثق در منزل امام نيز براى اين بود تا به ادعاى خود در اين باره رنگ حقيقت داده و شيعيان را دچار حيرت و سردرگمى نمايند، چنانكه در ادامه همان نقل از شيخ طوسى افزوده شده: افراد مورد اعتماد مذكور كه در خانه امام حضور داشتند، شهادت دادند كه آن حضرت در گذشته است.[5] حقيقت آن است كه مطابق طرح دقيق و منظمى كه از پيش در اين باره ريخته شده بود، مسأله ولادت آن حضرت از اساس از چشم مردم و حتى بيشتر شيعيان به دور مانده و با اين حال مشكل چندانى نيز به دنبال نياورد.
 
پي نوشت: -------------------------
[1] . شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 345.
[2] . منتخب الاثر، ص 287- 288
[3] . كليني، الكافى، ج 1، صص 505- 506؛ شيخ صدوق، الغيبه، صص 131- 132؛ همو، كمال الدين، ج 1، صص 41- 42؛ طبرسي، اعلام الورى، ص 359؛ شيخ مفيد، الارشاد، ص 340؛ اربلي، كشف الغمه، ج 1، ص 407.
[4] . شيخ صدوق،‌ كمال الدين، ص473- 474.
[5] . شيخ طوسى،‌ الغيبه، ص132.
امام زمان بدنيا آمدن بزرگ شدن تولد چگونگي
حضرت حجت حضرت مهدي رشد شيعه کتابها
کيفيت منابع
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
Parameter:11911!model&78 -LayoutId:78 LayoutNameالگوي داخلي+تاريخ+++++++