wait لطفا صبر کنید
0.0 (0)

چه رابطه اى بين استفاده از غذاهاى پاكيزه و انجام عمل صالح وجود دارد؟

 خداى متعال در آيه 51 سوره «مؤمنون» مى فرمايد: «اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه و طيب تغذيه كنيد و عمل صالح به جا آوريد كه من به آنچه شما عمل مى كنيد آگاهم» (يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ).

فرق ميان شما و ديگر انسان ها اين نيست كه شما صفات بشرى ـ همانند نياز به تغذيه ـ نداريد، تفاوت اين است كه: شما حتى تغذيه را نيز به عنوان يك وسيله تكامل پذيرفته ايد، و به همين دليل، برنامه شما خوردن از طيبات و پاكيزه ها است در حالى كه مردمى كه خوردن را هدف نهائى خود قرار داده اند به هيچ وجه مقيد به اين برنامه نيستند، به دنبال چيزى مى روند كه هوس حيوانى آنها را اشباع كند خواه خبيث باشد، يا طيب!
و با توجه به اين كه: نوع تغذيه در روحيات انسان، مسلماً مؤثر است و غذاهاى مختلف، آثار اخلاقى متفاوتى دارد، ارتباط اين دو جمله روشن مى شود كه مى فرمايد: «از غذاهاى پاكيزه بخوريد» و «عمل صالح انجام دهيد».
در روايات اسلامى، نيز مى خوانيم: خوردن غذاى حرام جلو استجابت دعاى انسان را مى گيرد. حديث معروفى كه از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) نقل شده، شاهد اين مدعى است: مردى خدمتش عرض كرد: دوست دارم دعايم مستجاب شود، فرمود: طَهِّرْ مَأْكَلَكَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَكَ الْحَرَامَ:«غذاى خود را پاك كن، و از هر گونه غذاى حرام بپرهيز»!
ذكر اين نكته نيز لازم است كه: جمله إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ: «من از آنچه انجام مى دهيد آگاهم» خود دليل مستقلى براى انجام عمل صالح است; چرا كه وقتى انسان بداند كسى همواره ناظر عمل او است كه چيزى بر او مخفى نمى شود و حساب اعمال او را دقيقاً نگاه مى دارد، بدون شك اين توجه در اصلاح عمل او مؤثر است.و از اين گذشته، تعبيرات آيه فوق، از طريق برانگيختن حس شكرگزارى انسان در برابر نعمت هاى پاكيزه اى كه نصيب او شده،نيز روى اعمال انسان مؤثر است.به اين ترتيب،در اين آيه از سه جهت، براى انجام عمل صالح كمك گرفته شده است:
از جهت تأثير غذاى پاك بر صفاى قلب.
و از جهت تحريك حس شكرگزارى.
و از جهت توجه دادن به اين كه خدا شاهد و ناظر اعمال آدمى است.
و اما واژه «طيب»، به معنى هر چيز پاك و پاكيزه در مقابل «خبيث» (ناپاك) است.«راغب» در «مفردات» مى گويد: «طيب» در اصل، به معنى هر امر لذت بخش است، خواه حواس انسان از آن لذت ببرد، و يا روح و جان انسان، ولى در شرع،به معنى چيزى است كه پاك و حلال باشد.
به هر حال، بسيارى از بحث هاى قرآن پيرامون طيب و طيبات دور مى زند.
منبع:
تفسير نمونه، جلد 14، صفحه 277.
 
 
 
سوره مؤمنون عمل صالح انسان استجابت دعا پيامبر(ص)
اعمال اسلام نعمت طيب روح
قرآن تفسيرنمونه
NotCache List Paramters: 2&303&2042!Model&179!RelateType&0 Name List:الگوي ليستي مرتبط ها - كل
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++