wait لطفا صبر کنید
0.0 (3)

نقش امدادهاي غيبي هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه

روشن است كه حركت امام زمان در راستاي اراده الهي است. همان اراده الهي كه (و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين)[1](اراده ما بر اين است كه بر مستضعفان منت نهاده آنها را رهبران و جانشينان (در زمين) قرار دهيم) و همان اراده اي كه تخلف ناپذير است (انما قولنا لشيئ اذا أردناه ان نقول له كن فيكون)[2] و آيات مشابه ديگر.
بنابراين، خداوند متعال مي بايست در كنار سير طبيعي قضايا، امام خود را به انواع كرامات و مددها نيز ياري رساند تا عدل جهاني و حكومت حق در زمين پابرجا گردد. چه بسا از همين روست كه از امام زمان در روايات با تعبير (المظفر)[3] ياد شده.
نيز از رواياتي كه درباره فاعليت خداوند در قيام امام آمده آشكار است كه اين فاعليت، در راستاي همان اراده است:
از پيامبر اكرم نقل شده (... فيملأ (الله) الارض به عدلا و قسطا ...)[4](خداوند زمين را بواسطه او پر از عدل و داد مي كند.)
امام باقر هم مي فرمايد (اذا قام قائمنا وضع الله يده علي رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت به احلامهم)[5](وقتي كه قائم ما بپاخيزد خداوند دست او را بر سر بندگان قرار مي دهد و به اين وسيله عقل آنها كامل مي گردد.)[6]
پس اصل حركت امام زمان، مورد اراده الهي است و اين، خداوند متعال است كه مي بايست زمينه تحقق اراده خود را فراهم آورد. چراكه در اراده الهي تخلف راه ندارد. از اين رو ما بر آنيم كه به اقتضاي (لا جبر و لا تفويض) خداوند متعال، در عين اينكه به بندگان خود، اختيار را اعطا كرده ؛ سياست كلي نظام خلقت را بگونه اي طراحي نموده كه با رعايت اين اختيار به عصر ظهور و حضور عدالت و حكومت الهي بيانجامد و اين بحث مجالي ديگر را مي طلبد.
از اين گذشته بر اساس روايات، امام زمان از ياري هاي ويژه اي بهره مند شده كه در روايات به آنها اشاره شده است. يكي از اين امدادها همان سيصد و سيزده يار خاص حضرت هستند كه بايد به تفصيل در جاي ديگري به آن پرداخت. در ادامه به برخي از ياري هاي خداوند به آن حضرت اشاره مي نمائيم:
 
1) پرچم پيامبر
امام زمان قيام خود را با به اهتزاز درآوردن پرچم پيامبر شروع مي نمايد.[7] همان پرچمي كه نه از پنبه است و نه از كتان و نه از ابريشم و نه از حرير بلكه از برگهاي بهشتي است.[8]و همان پرچمي كه چوبه آن از عمود عرش و ما بقي آن از ياري خداوند است.[9] امام زمان اين پرچم را كه پرچم پيروز(ي ها)ست به اهتزاز درمي آورد.[10]پرچمي كه آن را به سوي هيچ شيئ يا كس يا گروهي نمي گيرد مگر آنكه خداوند، آنها را نابود مي كند.[11] اين پرچم كه به اهتزاز درمي آيد قلب هر مؤمني، چون پاره آهن مي گردد و نيروي چهل نفر را پيدا مي كند.[12] نيز با به اهتزاز درآمدن آن، ملائكه بدر فرود مي آيند.[13]
 
2) ترس
از مهمترين مظاهر ياري الهي نسبت به حضرت حجت، ترس است. ترسي كه نام امام در دل دشمنان ايشان مي اندازد و همان ترسي كه باعث شده سياستگذاران بزرگ جبهه استكبار، در طي سالهاي متمادي به برنامه ريزي براي در دست گرفتن مراكز حساس عصر ظهور و نيز ناكام كردن قيام حضرت بپردازند.
پيامبر گرامي مي فرمايد (... و يظهر الله عز و جل له كنوز الارض و معادنها و ينصره بالرعب فيملأ الارض به عدلا و قسطا...)[14]
امام باقر مي فرمايد (القائم منا منصور بالرعب مؤيد بالنصر...)[15](قائم ما بوسيله ترس ياري مي گردد و با ياري الهي كمك مي شود.)
نيز مي فرمايد (... و انه ينصر بالسيف و الرعب و انه لا ترد له راية)[16](قائم بوسيله شمشير و ترس ياري مي شود...)
امام صادق هم مي فرمايد (... و يسير الرعب قدامها شهرا و ورائها شهرا و عن يمينها شهرا و عن يسارها شهرا...)[17](ترس از چهار جهت او يك ماه زودتر از خود حضرت پيش مي رود...)
اين نوع ياري يك سابقه ديگر هم دارد. پيش از امام زمان اين پيامبر بود كه از امداد الهي با ترس ياري شد. (نصرته بالرعب و حففته بجبرئيل و ميكائيل...)[18]
در اين ميان نبايد فرمايش اميرالمؤمنين را ناديده گرفت كه فرمودند (ما لقيت احدا الا اعانني علي نفسه)[19] با كسي روبرو نشدم مگر آن‌كه خود ش بر ضد خودش مرا ياري مي‌كرد
 
3) ملائكه
ياري ملائكه، كه در زمان پيامبر هم سابقه داشته، درباره امام زمان نيز ذكر شده.[20] خداوند، نزول ملائكه را در قرآن مجيد، متغير دانسته و بسته به تقوا و ايستادگي مؤمنين ذكر مي فرمايد (اذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدكم ربكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين * بلي ان تصبروا و تتقوا و يأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربكم بخمسة آلاف من الملائكة مسومين)[21]
در روايات نيز، تعداد ملائكه اي كه به ياري حضرت فرود مي آيند، متعدد و متنوع ذكر شده:
- ملائكه بدر[22]
- ملائكه روز ولادت امام زمان[23]
- ملائكه اي ديگر[24]
- در هر حال، ملائك مقرب الهي نيز جزء ملائكه اي هستند كه مأمور ياري رساندن به امام زمان مي باشند:
در روايت ارشاد مفيد تصريح شده كه (جبرئيل عن يمينه و ميكائيل عن شماله)[25]
از امام سجاد نيز نقل شده (... جبرئيل عن يمينه و ميكائيل عن شماله و اسرافيل امامه...)[26]
نيز در روايات متعددي اشاره شده كه اولين كسي كه در مكه با حضرتش بيعت مي كند امين وحي الهي جبرئيل خواهد بود.[27]
 
4) جنيان
در روايتي از اميرالمؤمنين آمده كه (... و يؤيده الله بالملائكة و الجن و شيعتنا المخلصين)[28]
روشن است كه مراد از جنيان، شيعيان آنها خواهند بود و اين نيز، امري طبيعي است چراكه امام زمان، همچنانكه امام انسانهاست، امام جنيان نيز مي باشد و شيعيان آنها نيز به نوبه خود در عصر قيام حضرت احساس مسئوليت و وظيفه دارند بلكه تكليف الهي به ياري امام، متوجه آنها نيز هست. با اين حساب، از امدادهاي غيبي شمردن آنها، گذشته از آنكه مورد روايت بود، بخاطر اين است كه از نيروهاي مخفي و نامحسوس به حساب مي آيند و در هيچ عرفي استفاده از جن را از راههاي متعارف براي رسيدن به هدف بحساب نمي آورند.
 
5) نيروهاي رجعت
از عقايد ممتاز شيعه كه از دير باز به آن شناخته مي شده و مورد انگشت نما شدن آنها در ميان اهل سنت گرديده[29] عقيده به بازگشت گروهي از گذشتگان در عصر ظهور مي باشد. بخشي از اين عده را، مؤمنان خالص و امامان آنان و بخش ديگر را، كافران ناب و رهبرانشان تشكيل مي دهند. نيز بر اساس روايات، بنظر مي رسد زمان رجعت افراد، متفاوت است و اينگونه نيست كه همگي يكباره و همزمان به دنيا بازگردند. از جمله اين عده، اصحاب كهف مي باشند كه آنها هم براي ياري حضرت مي آيند. در باره نقش اصحاب كهف در ياري رساني به حضرت در بخش (اروپا در عصر ظهور) نكاتي خواهد آمد.
نزول حضرت عيسي را هم، خصوصا با توجه به رواياتي كه تصريح دارد او قاتل دجال يهودي است ، مي بايست در شمار رجعت هاي مقارن عصر ظهور بحساب آورد كه براي ياري رساندن به امام زمان انجام مي پذيرد. اين نكته آن وقت بارزتر مي گردد كه توجه داشته باشيم غالب جمعيت دنيا را مسيحيان تشكيل مي دهند و نزول عيسي و اقتداء ايشان به حضرت، در جذب مسيحيان، تأثير فراواني خواهد داشت. آن هم مسيحيت و به خصوص غربي كه چنان در دام افكار خودبافته گرفتار آمده كه مردمان آن، به دنبال راه فرار از آن، و ظهور منجي مي گردند.
 
6) يادگارهاي پيامبران
از پيامبر گرامي نقل شده كه فرمود (المهدي من ولدي تكون له غيبة تضل فيها الامم يأتي بذخيرة الانبياء فيملأها قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما)[30] (مهدي از نسل من است و غيبتي دارد كه امتها در آن به گمراهي مي افتند و او به هنگام ظهور آنچه را از انبياء به يادگار مانده همراه مي آورد...). از مواردي كه در اين ميان بيشتر در روايات مورد توجه قرار گرفته ذخاير موسي بن عمران است.[31] و از روايات روشن است كه امام، از اين ذخاير موسي در دوران ظهور استفاده مي كند.[32] معجزات ساير انبياء الهي و جانشينانشان نيز در اين شمار ذكر شده اند.[33] و در اين ميان، كتابهاي آسماني، جايگاه خاص خود را دارد.[34] نا گفته پيداست كه آشكار شدن اين ميراثهاي مكتوب و غير مكتوب بدست حضرت حجت چه تأثيري مي تواند در جذب قلوب عامه مردم و حتي جوامع خاص داشته باشد.[35]
 
7) از بين رفتن خدايان دروغين
در روايتي از امام باقر اينگونه آمده كه (... فلايبقي في الارض معبود دون الله عز و جل من صنم و غيره الا وقعت فيه نار فاحترقت ...)[36](پس از گرد آمدن سيصد و سيزده نفر و تكميل لشكر ده هزار نفري، هيچ بت و معبودي شبيه به آن نمي ماند مگر آنكه آتش درون آن افتاده مي سوزد.)
البته موارد متعدد ديگري از امدادهاي فرا مادي الهي نسبت به حضرت حجت بحساب مي آيند كه در روايات و منابع مختلفي نيز به آنها اشاره شده است مثل ماجراي شكافته شدن زمين در حوالي مدينه يا نداي آسماني در ماه مبارك رمضان و امثال آنها ؛ كه به ذكر آنچه گذشت بسنده مي شود.
پي نوشت: ------------------------
[1] . قصص 5.
نيز ر.ك: رواياتي كه ذيل همين آيه نقل شده در: نهج البلاغه (كلمات قصار 209). كليني، الاصول من الكافي، ج 1، ص306؛ شيخ صدوق، الامالي ، مجلس72، حديث26. و منابع فراوان ديگر...
[2] . نحل 40.
[3] . امام صادق فرمود (ان منا اماما مظفرا مستترا ...) (امامي كه خداوند او را به پيروزي مي رساند و مخفي است از ماست.) كليني، الاصول من الكافي، ج 1، ص 343.
[4] . شيخ صدوق، كمال الدين، ص 394. و موارد مشابه متعدد آن در: شيخ طوسي، مصباح المتهجد، ص 375.؛ صحيفه سجاديه، ص560؛ سليم بن قيس، كتاب سليم، ص 399؛ شيخ مفيد، الارشاد ، ج2، ص379.
[5] . كليني، الاصول من الكافي، ج 1، ص 25.
[6] . اين روايت را به گونه اي ديگر هم مي توان ترجمه كرد ؛ هرچند خلاف ظاهر است و به نحوي بازگشت آن به همان ترجمه اول است: وقتي قائم ما بپاخيزد، خداوند دست خود را بر سر بندگان مي كشد و ...
[7] (فاذا هو قام نشرها (راية رسول الله)) نعماني، الغيبه، ص320؛ ابن عقده، فضائل اميرالمؤمنين، ص88.
[8] نعماني، الغيبه، ص320.
[9] (... فينشر راية رسول الله عمودها من عمود العرش و سائرها من نصرالله...) ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، ص 234؛ شيخ صدوق، كمال الدين، ص 672.
[10] (... و يهز الراية الغالبة) نعماني، الغيبه، ص 329.
[11] (معه راية رسول الله قد نشرها لا يهوي بها الي قوم الا اهلكهم الله عز و جل)شيخ مفيد، الامالي، مجلس6، حديث5. (... نشر راية رسول الله و لا تهوي بها الي احد الا اهلكه الله تعالي) شيخ صدوق، كمال الدين، ص 672. (فينشر راية رسول الله عمودها... لا يهوي بها الي شيئ ابدا الا هتكه الله) ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، ص 234. نعماني، الغيبه، ص 322(مشابه آن)
[12] (... فاذا هزها لم يبق مؤمن الا صار قلبه كزبر الحديد و يعطي المؤمن قوة اربعين رجلا) ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، ص 234.
[13] (فاذا هو اشرف علي نجفكم نشر راية رسول الله فاذا هو نشرها انحطت عليه ملائكة بدر) نعماني، الغيبه، ص 321. نيز در روايتي اينگونه آمده (... لايهوي بها الي شيئ الا اهلكه الله يهبط بها تسعة آلاف ملك و ثلاثمأة و ثلاثة عشر ملكا...) نعماني، الغيبه، ص 322.
.[14] شيخ صدوق، كمال الدين، ص 394. ( خداوند .. او را به ترس ياري مي كند و زمين را بوسيله ايشان پراز عدالت مي كند ...) البته مي توان اين روايت را بگونه اي ديگر نيز معني كرد (امام زمان زمين را به وسيله ترسي كه از امدادهاي الهي است پر از عدل و داد مي كند)
.[15] شيخ صدوق، كمال الدين، ص 331.
[16]. شيخ صدوق، كمال الدين، ص 327.
[17] . نعماني، الغيبه، ص 320. از امام باقر هم نقل شده (يسير الرعب امامه شهرا و خلفه شهرا) عياشي، تفسير عياشي، ج 2، ص95.
[18] . در قرآن كريم، در چهار مورد، به امداد به ترس اشاره شده. در اولين مورد، خداوند متعال وعده مي دهد كه بزودي ترس را در دل كافران بيندازد (آل عمران151) در مورد دوم، همين وعده را به ملائكه اي كه قرار بود روز بدر نازل شوند، داد.(انفال12) و در دو مورد ديگر، به عملي شدن اين وعده درباره يهوديان پيمان شكن(كه آنها هم بخشي از كافران بحساب مي آيند) تصريح مي فرمايد. (احزاب26 و حشر2)
[19] . نهج البلاغه ح318.
[20] . (... يؤيده الله بملائكته...) طبرسي، الاحتجاج، ج 2،ص12. نيز ر.ك براي حديثي ديگر: ارشاد القلوب. الهدايةالكبري.
[21] . آل عمران 124و125.
[22] . امام باقر مي فرمايد (ان الملائكة الذين نصروا محمدا يوم بدر في الارض ما صعدوا بعد و لا يصعدون حتي ينصروا صاحب هذا الامر ...)[22] (ملائكه اي كه محمد را روز بدر ياري كردند، همچنان در زمينند و بالا نرفته اند تا اينكه امام زمان را ياري كنند...)
[23] . از امام عسكري نقل شده كه وقتي از ايشان درباره پرندگان سفيد رنگي كه از آسمان فرود آمده بالهاي خود را به بدن فرزند نوزاد امام مي ماليدند، سؤال شد ؛ فرمود (تلك ملائكة نزلت للتبرك بهذا المولود و هي انصاره اذا خرج)(آنها ملائكه اي بودند كه براي تبرك جستن به اين نوزاد فرود آمده بودند و همانها وقتي او قيام مي كند ياورانش خواهند بود.)
[24] . در روايتي ديگر از امام صادق آمده (... فينحط عليه ثلاث عشر آلاف ملك و ثلاثمأة و ثلاث عشر ملكا ... الذين كانوا مع نوح في السفينة و الذين كانوا مع ابراهيم حين القي في النار و الذين كانوا مع موسي حين فلق البحر لبني اسرائيل و الذين كانوا مع عيسي حين رفعه الله اليه و اربعة آلاف ملك مع النبي مسومين و الف مردفين و ثلاثمأة و ثلاث عشر ملائكة بدريين و اربعة آلاف ملك مع النبي مسومين و الف مردفين و ثلاثمأة و ثلاث عشر ملائكة بدريين و اربعة آلاف ملك هبطوا يريدون القتال مع الحسين فلم يؤذن لهم فهم عند قبره شعث غبر يبكونه الي يوم القيامة ... و كل هؤلاء في الارض ينتظرون قيام القائم الي وقت خروجه)(بر امام زمان سيزده هزار و سيصد و سيزده ملك فرود مي آيند (به اين شرح كه) ملائكه اي كه همراه نوح در كشتي بودند و ملائكه اي كه زمان پرتاب ابراهيم در آتش در كنار او بودند و ملائكه اي كه زمان شكافته شدن دريا بوسيله موسي كنارش بودند و ملائكه اي كه عيسي را هنگامي كه به آسمان برده شد همراهي كردند و چهارهزار ملك نشاندار همراه پيامبر و هزار ملكي كه در پي بودند و سيصد و سيزده ملك بدر و چهار هزار ملكي كه روز عاشورا براي ياري امام حسين آمدند ولي به آنها اجازه اين كار داده نشد و آنها خاك آلوده كنار قبر امام تا به روز قيامت مي گريند ... و همگي در زمين هستند و منتظر زمان قيام قائم هستند.)
[25] . در روايت ديگري از امام باقر نيز مشابه همين تعبير بكار رفته. عياشي، تفسير عياشي، ج 2، ص60.
[26] .شيخ مفيد، الامالي، مجلس6، حديث5.
[27] . براي نمونه ر.ك: شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص383.
[28] . ر.ك: ارشاد القلوب. الهدايةالكبري.
[29] . براي نمونه ر.ك: ذهبي، ميزان الاعتدال، در شرح حال ابان بن تغلب.
[30] . شيخ صدوق، كمال الدين، ص 287.
.[31] در روايتي آمده (كان عصي موسي لآدم فصارت الي شعيب ثم صارت الي موسي بن عمران و انها لعندنا و ... هي خضراء كهيئتها حين انتزعت من شجرها و انها لتنطق اذا استنطقت اعدت لقائمنا ليصنع كما كان موسي يصنع بها و انها لتروع و تلقف...) صفار قمي، بصائر الدرجات، ص203.
(عصاي حضرت موسي، در اصل، مال حضرت آدم بود كه از او به شعيب و سپس به موسي رسيد و اكنون پيش ماست و هنوز، مثل روزي كه از درخت جدا شده، سبز است و هرگاه از او بخواهند، صحبت مي كند. اين عصا براي قائم ما ذخيره شده تا همان كار كه موسي با آن مي كرد امام زمان هم انجام دهد.) امام صادق هم فرمود (عصا موسي قضيب من آس من غرس الجنة اتاه بها جبرئيل لما توجه تلقاء مدين و هي و تابوت آدم في بحيرء طبرية و لن يبليا و لن يتغيرا حتي يخرجهما القائم اذا قام.) نعماني، الغيبه، ص 243. (عصاي موسي، چوبي از درخت آس بهشتي است كه جبرئيل، هنگام رفتن موسي به مدين براي او آورد. اين عصا، بهمراه تابوت آدم، در درياچه طبريه (شايد درياي خزر مراد باشد) قرار دارد و هيچ تغيير و پوسيدگي پيدا نكرده تا اينكه قائم، به هنگام ظهور، آنها را بيرون مي آورد.) البته در اينكه عصاي موسي كجاست؟ روايات، با هم اختلاف دارد. از امام رضا هم نقل شده (... يكون معه عصا موسي و خاتم سليمان ...) شيخ صدوق، كمال الدين، ص 376.
.[32] گذشته از عصاي موسي كه گذشت از امام باقر روايت شده (اذا ظهر القائم ظهر براية رسول الله و خاتم سليمان و حجر موسي ثم يأمر مناديه الا لا يحملن رجل منكم طعاما و لا شرابا و لا علفا فيقول اصحابه انه يريد ان يقتلنا و يقتل دوابنا من الجوع و العطش فيسير و يسيرون معه فاول منزل ينزله يضرب الحجر فينبع منه طعام و شراب و علف فيأكلون و يشربون و دوابهم حتي ينزلوا النجف بظهر الكوفة) نعماني، الغيبه، ص 244. (وقتي قائم قيام كند، پرچم پيامبر و انگشتر سليمان و سنگ و عصاي موسي را به همراه خواهد داشت. سپس سخنگوي حضرت، اعلام مي دارد كه هيچ كس، خوراكي و نوشيدني و علف، با خود برندارد. يارانش مي گويند: او بدنبال كشتن ما و حيواناتمان از راه تشنگي و گرسنگي است. حركت مي كنند و در اولين استراحتگاه، امام، (دست) به سنگ مي زند و از آن، خوراكي و نوشيدني و علف بيرو.ن مي زند و تا نجف، اوضاع آنها به همين منوال است.) از اميرالمؤمنين هم نقل شده (يأتيه الله ببقايا قوم موسي...) ر.ك: ارشادالقلوب. الهدايةالكبري.
.[33] امام صادق مي فرمايد (ما من معجزة من معجزات الانبياء و الاوصياء الا و يظهر الله تبارك و تعالي مثلها في يد قائمنا لاتمام الحجة علي الاعداء) ر.ك: اثبات الهداة. (تمام معجزات انبياء و جانشينان آنها را خداوند بر دست قائم آشكار خواهد ساخت تا حجت، بر دشمنان تمام گردد.)
.[34] امام باقر مي فرمايد (... يستخرج التوراة و سائر كتب الله من غار بانطاكية فيحكم بين اهل التوراة بالتوراة و بين اهل الانجيل بالانجيل و بين اهل الزبور بالزبور و بين اهل الفرقان بالفرقان...) شيخ صدوق، علل الشرايع، ج1، ص161؛ نعماني، الغيبه، ص 243.
امام صادق نيز مي فرمايد (... اما الجفر الاحمر فوعاء فيه سلاح رسول الله و لن يظهر حتي يقوم قائمنا اهل البيت و اما الجفر الابيض فوعاء فيه توراة موسي و انجيل عيسي و زبور داوود و كتب الله الاولي...) شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص186.
.[35] در دنيايي كه پيدا شدن تكه اي سفال يا چندي استخوان، اينقدر جنجال و تحقيق و گمانه زني و ... بپا مي كند ؛ پيدا شدن اين همه ذخاير مقدس، چه تأثيري حتي در ميان متخصصان ميراث فرهنگي خواهد داشت تا چه برسد به عموم مردم؟!
[36] . شيخ صدوق، كمال الدين، ص 331.
 
 
NotCache List Paramters: 4&342&6470!Model&179!RelateType&0 Name List:الگوي ليستي مرتبط ها - كل
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++